Siv Henriette Jacobsen (A): Press på bygg- og anleggsbransjen dersom Inter City blir bygd ut som vedtatt i NTP. I et møte med samferdselsministeren fredag 06.04 gav bransjen tydelig beskjed om at kapasitet ikke er noe problem så lenge rammene er forutsigbare.
Stoler samferdselsministeren på bransjens egen vurdering av tilgjengelig kapasitet?
Begrunnelse
Stortinget vedtok i mai 2017 en Nasjonal Transportplan med klare årstall for når dobbeltsporet på Inter City skal bygge ut. Allerede nå advarer imidlertid Bane Nor og Jernbanedirektoratet mot sine egne planer som Stortinget har vedtatt. For deler av Østfoldbanen fjernes tidfestingen helt og byggeplanene ser ut til å skyves ut i det blå. Bane Nor og Jernbanedirektoratet har altså snudd fra å anbefale rammen i Nasjonal Transportplan i fjor til å kalle planene urealistiske i år. Når Stortinget får et faglig råd må Stortinget kunne stole på at rådet som gis er realistisk. Det er mildt sagt oppsiktsvekkende at rådene ikke kommer i forkant av Stortingets beslutning. En av de faglige rådene som nå gis er at den vedtatte planen vil skape kapasitetsutfordringer i bygg- og anleggsbransjen. Dette ble grundig imøtegått av bransjen i et møte med departementet 06.04. Bransjen sier selv at gitt forutsigbare og stabile rammevilkår, så vil planene ikke møte kapasitetsutfordringer. Innspillene fra Bane Nor og Jernbanedirektoratet skaper ikke akkurat forutsigbare og stabile rammevilkår for de vedtatte utbyggingsplaner.