Skriftlig spørsmål fra Ruth Grung (A) til fiskeriministeren

Dokument nr. 15:1344 (2017-2018)
Innlevert: 13.04.2018
Sendt: 13.04.2018
Besvart: 20.04.2018 av fiskeriminister Per Sandberg

Ruth Grung (A)

Spørsmål

Ruth Grung (A): Sjømat er en av våre viktigste eksportnæringer. Sjømatnæringen er spesielt utsatt for omdømmepåvirkning. Den senere tiden har media beskrevet stygge korrupsjonssaker og mafiametoder spesielt for eksport til Vietnam og Kina.
Hva gjør ministeren for å hindre at norsk sjømateksport blir utsatt for korrupsjon og menneskerettsbrudd i utlandet?

Per Sandberg (FrP)

Svar

Per Sandberg: Jeg forutsetter at norsk laks og annen sjømat fra Norge eksporteres på lovlig måte og i lovlige kanaler. Regjeringen legger selvsagt til grunn at norske bedrifter innenfor alle bransjer følger lover og regler, uavhengig av hvilke markeder de opererer i. Videresalg og eksport til tredjeland er i utgangspunktet ikke ulovlig, så lenge man følger de ulike markedenes regler og forskrifter.
Jeg vil understreke at når det gjelder medieoppslagene om smugling av laks og andre matvarer fra Vietnam til Kina, så er saken under etterforskning av kinesiske myndigheter. Jeg ønsker ikke å spekulere i om norske aktører har vært direkte eller indirekte involvert. Jeg legger uansett til grunn at norske aktører gjør nøye vurderinger av hvilke forretningsforbindelser de knytter til seg, og at de har et bevisst forhold til risikoen, blant annet for omdømmet, dersom norsk sjømat skulle havne i illegale kanaler.
Generelt så forventer regjeringen at norske bedrifter, i tillegg til å følge lover og regler, også utviser samfunnsansvar, både hjemme og i utlandet. Forventningene gjelder uavhengig av om bedriftene er private eller har statlig eierandel.
Regjeringens forventninger til næringslivet på samfunnsansvarsområdet er generelle, samtidig som de spesifikt er knyttet til klima og miljø, menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter og anti-korrupsjon. Regjeringens forventninger tar utgangspunkt i og bygger på nasjonale og internasjonale standarder, konvensjoner og rapporteringsnormer, herunder OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper, FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter og FNs Global Compact.
Regjeringen har et eget konsultasjonsorgan for samfunnsansvar, KOMpakt, med deltakere fra myndighetene, næringslivet, fagbevegelsen, sivilt samfunn og akademia. Målsettingen med KOMpakt er å styrke regjeringens grunnlag for politikkutforming og beslutninger knyttet til næringslivets samfunnsansvar med hovedvekt på internasjonale problemstillinger samt å styrke dialogen mellom regjeringen, næringslivet, interesseorganisasjoner og akademia i sentrale spørsmål knyttet til næringslivets samfunnsansvar.
Sjømatnæringen er uten tvil avhengig av et godt omdømme, og jeg opplever at næringen generelt sett har høy oppmerksomhet om dette. Jeg legger til grunn at næringen som en del av omdømmearbeidet og i et bredere samfunnsansvarsperspektiv er opptatt av at dens produkter ikke knyttes til illegal virksomhet. Jeg vil derfor invitere næringens organisasjoner til et møte for å få en orientering om hvordan næringen arbeider med samfunnsansvar både hjemme og i utlandet.
Jeg vil peke på at norske myndigheter legger ned et omfattende arbeid for å sørge for at det norske næringslivet, herunder sjømatnæringen, har god tilgang til internasjonale markeder. Når det gjelder eksporten av laks til Kina, har det vært arbeidet aktivt for å gjenåpne markedet etter normaliseringen av de bilaterale politiske forbindelsene. Det gleder meg derfor at vi de siste månedene har sett et betydelig oppsving i den regulære eksporten av laks til Kina. Det gjenstår fremdeles enkelte utfordringer forbundet med markedsadgangen til Kina, som vi har en tett dialog med kinesiske myndigheter om å få løst. Som en del av dette foretok kinesiske veterinærmyndigheter i mars en inspeksjon hos utvalgte norske sjømatbedrifter. Vi har håp om at inspeksjonen vil føre til at flere norske sjømatbedrifter blir klarert for eksport til Kina.