Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til finansministeren

Dokument nr. 15:1348 (2017-2018)
Innlevert: 16.04.2018
Sendt: 16.04.2018
Besvart: 26.04.2018 av finansminister Siv Jensen

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): I Sverige har det vært stor oppmerksomhet rundt at det importeres stadig flere ulovlige varer i postsendinger fra Kina. I tillegg oppgis det ofte lavere vareverdi enn den reelle, noe som resulterer i for lav toll- og avgiftsinnbetaling.
Har statsråden oversikt over importen av varer gjennom postsendinger fra Kina til Norge, om det hyppig innføres ulovlige varer og om det ofte oppgis feil verdi på varene?

Begrunnelse

I Sverige har det vært rettet sterk kritikk mot at det er for lite kontroll med om varene som importeres i postsendinger, er lovlige og om det betales merverdiavgift og annen avgift på disse. Virke opplyser at de antar at det er enda større omfang av slik ulovlig import til Norge blant annet siden regjeringen legger til rette for denne handelen gjennom avgiftsfritak på sendinger med verdi (inkl. frakt) inntil 350 kroner. I Tolletatens magasin «På grensen» (4/2017) heter det at det er avdekket at det ofte oppgis for lav verdi på varer som importeres fra utlandet for at varene skal komme under 350 kroner-grensen og derved kunne importeres toll- og avgiftsfritt.

Siv Jensen (FrP)

Svar

Siv Jensen: Jeg er oppmerksom på problemstillingen som tas opp i representantens spørsmål.
Tolletaten gjennomfører betydelig kontrollvirksomhet rettet mot postsendinger som sendes direkte til forbruker i Norge, herunder varer fra Kina. Etatens kontroll baseres på stikkprøver på grunnlag av løpende risikovurderinger av varestrømmene med postsendinger. Gjennom kontrollene avdekkes løpende ulovlige varer og varer som har blitt underfakturert. Kontrollen med ulovlige varer avhenger ikke av forsendelsens oppgitte verdi. Lavverdisendinger kontrolleres for ulovlige varer på samme måte som forsendelser med fortollingsplikt. Tolletaten oppgir i sin årsrapport for 2017 at nesten halvparten av narkotikabeslagene i 2017 ble gjort i postsendinger. Ifølge etaten er det en trend at det det sendes stadig mer syntetiske narkotiske stoffer i postsendinger. Tolletaten har i 2017 økt aktiviteten på området for å kunne kontrollere større mengder post, dette inkluderer økt bruk av tekniske hjelpemidler som for eksempel røntgenmaskiner og elektroniske sniffere som kan "lukte" ulovlige stoffer.
Useriøse aktører i utlandet kan uriktig oppgi at forsendelser er verdt under 350 kroner (inkludert frakt- og forsikringskostnader). På denne måten unngås plikten til å fortolle varene ved innførselen til Norge, og varene unndras merverdiavgift og ev. toll og særavgift. Tilsvarende er mulig i relasjon til tollfritaket for gaver under 1000 kroner til personlig bruk, som heller ikke skal fortolles. Det forekommer også at utenlandske selgere uriktig deklarerer avgiftspliktige varer som avgiftsfrie. Det er sentralt at slike unndragelser møtes med effektive mottiltak.
Tolletaten har opplyst at en kontrollaksjon i 2014 påviste mange forsendelser med reell verdi over verdigrensen, som på det tidspunktet var 200 kroner (ekskl. frakt- og forsikringskostnader). Varene var merket som gaver eller med oppgitt verdi under verdigrensen. Ved aksjonen var Kina ett land som utpekte seg, ved at forsendelser ble oppgitt med uriktig verdi for å unngå toll og merverdiavgift.
Fordi varer med verdi under 350 kroner er unntatt fra deklareringsplikten, registreres ikke slike varer hos tolletaten. Videre ligger det i sakens natur at det er krevende å skaffe informasjon om ulovlig virksomhet. Det er derfor svært vanskelig å anslå nærmere hvilket omfang problemet har. Ifølge tolletaten er Kina den største handelspartner for e-handel målt i verdi via betalingstjenester (Kilde: DIBS’ rapport om netthandel for 2017). Etaten har ikke detaljert oversikt over hvor mye av denne handelen som er lavverdisendinger fra Kina, men nylige anslag fra 2018 indikerer at dette er mer enn 700 000 lavverdisendinger i måneden. Tallet kan være betydelig høyere da det i Europa finnes flere sentraler for ompakking som fører til at opprinnelsen ikke oppgis korrekt til norsk tolletat.
Tolletaten har gitt uttrykk for at den har stor oppmerksomhet på kontroll av postsendinger. Kontrollnivået må samtidig avveies mot alle andre oppgaver etaten har, basert på risiko og vesentlighet. Jeg har full tillit til at tolletaten innenfor de ressurser Stortinget til enhver tid tildeler etaten, gjør de valg og prioriteringer som fører til en best mulig kontroll av vareførselen over Norges grenser.