Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1361 (2017-2018) Innlevert: 17.04.2018 Sendt: 17.04.2018 Besvart: 23.04.2018 av fiskeriminister Per Sandberg
Torgeir Knag Fylkesnes (SV): Høringsfristen departementet har satt for å komme med innspill til sjarkflåtens framtid er så kort at ingen av de nordnorske fylkestingene rekker å behandle høringsinnspill på sine samlinger i vår. Tyngdepunktet for sjarkflåten er nettopp i Nord-Norge, og i dokumentet åpner departementet opp for store endringer i kvotefordelinga for sjarkflåten.Kan departementet forlenge høringsfristen slik at de regionalt folkevalgte i Nord-Norge blir hørt?
Per Sandberg: Drøftingsnotatet "Sjarkflåtens rolle i et fremtidsrettet kvotesystem" ble den 23. mars 2018 send på vel 7 ukers høring, til 14. mai. I dette drøftingsnotatet ønsker jeg å se ulike spørsmål knyttet til sjarkflåtens rammebetingelser i sammenheng. Dette vil danne bakgrunn for at regjeringen skal ta en mer helhetlig vurdering av sjarkflåtens rammebetingelser i et fremtidsrettet kvotesystem, i forbindelse med arbeidet med stortingsmeldingen om kvotesystemet.Jeg ser det som positivt at fylkeskommunene vil sikre bred politisk forankring for sine høringsinnspill, gjennom behandling i fylkestingene. Dette er en viktig sak, som fortjener en god og opplyst politisk debatt. På den annen side er det viktig å holde en viss fremdrift i saken, og vi har derfor lagt opp til åpne innspillsmøter forskjellige steder i landet allerede i midten av juni. Det er sterkt ønskelig at høringsinstansenes syn er kjent når disse møtene finner sted.Høringsfristen 14. mai er ikke til hinder for at vi også tar i betraktning høringsinnspill som kommer inn etter fristen. Det vil ikke være problematisk om en fylkeskommune for eksempel behandler saken i fylkesutvalget eller på andre måter i sin organisasjon, men deretter også behandler saken i fylkestinget og ettersender fylkestingets vedtak når det foreligger. Vi vil i en slik situasjon selvsagt legge til grunn fylkestingets vedtak som det endelige uttrykk for fylkeskommunens synspunkt.