Skriftlig spørsmål fra Åsmund Aukrust (A) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:1366 (2017-2018)
Innlevert: 17.04.2018
Sendt: 18.04.2018
Besvart: 24.04.2018 av klima- og miljøminister Ola Elvestuen

Åsmund Aukrust (A)

Spørsmål

Åsmund Aukrust (A): I den senere tid har vi sett at det nå i enkelte kommuner etableres rekreasjonsløyper for snøscooterkjøring tett inn til verneområder og andre områder som er kartlagt som svært viktige friluftslivsområder.
Kan statsråden redegjøre for om dette er i henhold til intensjonen for lovendringen av motorferdselloven og i tråd med § 4 a i motorferdselforskriften?

Begrunnelse

I forbindelse med endringen av regelverket for motorferdsel i utmark i 2015 (som tillater kommunene å lage lokale forskrifter for snøskuterløyper), ble det presisert i forskriften (§ 4 a) at kommunen skulle ta særskilt hensyn til støy og andre ulemper for friluftslivet når de fastsatte løyper. Forskriften krever også kartlegging og verdsetting av friluftslivsområdene som berøres. Det er nå framkommet flere eksempler på at det etablerer løyper som går gjennom områder som er kartlagt som svært viktige friluftslivsområder (høyeste kategori for friluftslivet). Dette gjelder blant annet for kommunene Vadsø, Bardu og Grane. Ekstra urovekkende er det at det er signalisert fra klima- og miljødepartementet gjennom brev til Fylkesmannen i Troms at det er opp til kommunene selv om de vil legge løyper gjennom slike områder så lenge kommunen har gjort en konkret vurdering som viser at de tillegger andre hensyn større vekt enn hensynet til friluftsliv. Dette fremgår i brev som er sendt til Fylkesmannen i Troms den 4.10.2017 og at det i brevet vises til endring i forvaltningsloven § 34 som trådte i kraft 1.01.2018, og som gir kommunene ytterligere myndighet.

Ola Elvestuen (V)

Svar

Ola Elvestuen: I motorferdselloven og i forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark er det gitt regler om hvor det er forbudt å legge snøscooterløyper: Det er ikke tillatt å legge løyper i verneområder, foreslåtte verneområder eller nasjonale villreinområder (loven § 4a fjerde ledd og forskriften § 4a fjerde ledd). Dette er absolutte forbudsregler, og det vil derfor aldri være aktuelt å legge løyper i slike områder. Det er heller ikke tillatt med løyper som vil være til vesentlig skade eller ulempe for reindrift, eller som krever terrenginngrep. Gjennom disse bestemmelsene har lovgiver tatt stilling til i hvilke områder det skal være forbudt å legge løyper. Reglene stiller i tillegg krav om at kommunen skal ta visse hensyn når den legger løyper utenfor disse forbudte områdene. Kravet om å ta hensyn til friluftsliv er spesielt fremhevet: "Ved fastsetting av løypene skal kommunen ta særskilt hensyn til støy og andre ulemper for friluftslivet", jf. loven § 4a fjerde ledd og forskriften § 4a femte ledd.
I lovproposisjonen står det:

"Det er særlig friluftslivet som risikerer å bli skadelidende ved etablering av snøscooterløyper, ikke minst som følge av eventuell ulovlig kjøring med utspring i løypene. Hensynet til friluftslivet står derfor i en særstilling. (…) Dette innebærer at kommunene ikke bør legge snøscooterløyper i blant annet viktige eller svært viktige friluftsområder, jf. Miljødirektoratets håndbok M98-2013 Kartlegging og verdsetting av friluftslivsområde. Kommunen skal før forslag om løyper sendes på høring, ha kartlagt og verdsatt friluftslivsområdene der løypene planlegges og vurdere betydningen av disse områdene opp mot øvrige friluftslivsområder i kommunen, og vil således ha et godt grunnlag for å unngå løyper i slike områder. Kommunen bør også se hen til høringsinstansenes merknader om store, sammenhengende vinterfriluftsområder og bør søke å holde slike områder frie for snøscooterløyper."

Lovforarbeidene gir dermed et klart signal om at løyper i slike områder er uønsket. Det er samtidig klart at dette er en hensynsregel og ikke en absolutt forbudsregel. Regelen sier noe om en vurdering kommunen må foreta, og hva kommunen plikter å legge vekt på i vurderingen. Kommunen plikter å tillegge hensynet til friluftslivet spesielt stor vekt, jf. Prop. 35 L (2014-2015) side 26. Jeg er helt enig i at kommunene ikke bør legge løyper i viktige friluftslivsområder. Reglene er imidlertid utformet slik at kommunen ikke alltid er forpliktet til å legge avgjørende vekt på hensynet til friluftsliv. Det vil dermed ikke nødvendigvis være forbudt for kommunen å legge løyper i områder som er viktige for friluftsliv, hvis kommunen etter en konkret vurdering finner at det foreligger andre hensyn som etter kommunens skjønn er så tungtveiende at hensynet til friluftsliv må vike. Jeg vil imidlertid fremheve at dette betinger at kommunen har gjort en saklig og forsvarlig vurdering og avveiing av de ulike hensynene mot hverandre, herunder vurdert muligheten for avbøtende tiltak og mindre konfliktfylte løsninger, jf. Prop. 35 L (2014-2015) side 41:

"Kommunen skal forsøke å finne løsninger for å unngå konflikt med disse hensynene".

Videre må kommunens vedtak inneholde en grundig vurdering av støy og andre ulemper for friluftsliv, av de andre relevant hensynene i saken, og kommunens avveiing av disse. Konsekvensene av snøscooterløypene og kommunens vurderinger av hensynet til friluftsliv mv. opp mot andre hensyn må fremkomme av vedtaket. Det samme gjelder kommunens vurderinger av innkomne høringsuttalelser, og hva slags betydning kommunen har tillagt disse, jf. forskriften § 4 a tredje ledd samt naturmangfoldloven § 7. I kommunens vurdering vil det bl.a. være relevant å se på omfanget av viktige eller svært viktige friluftslivsområder som blir berørt av løypene i den aktuelle kommunen, og hvor mange og hvor store de resterende viktige eller svært viktige friluftsområdene er. Intensjonen bak endringene i motorferdselloven i 2015 var et ønske om kommunal forvaltning av motorferdsel i utmark og økt kommunalt ansvar og råderett i eget lokalmiljø, jf. Prop. 35 L (2014-2015) side 6. Intensjonen var ikke i seg selv økt motorferdsel i utmark eller fortrenging av friluftsliv på bekostning av snøscooterinteresser. Jeg vil derfor oppfordre kommunene til å ta ansvaret de har fått, og bruke det med omhu.