Åsmund Aukrust (A): I den senere tid har vi sett at det nå i enkelte kommuner etableres rekreasjonsløyper for snøscooterkjøring tett inn til verneområder og andre områder som er kartlagt som svært viktige friluftslivsområder.
Kan statsråden redegjøre for om dette er i henhold til intensjonen for lovendringen av motorferdselloven og i tråd med § 4 a i motorferdselforskriften?
Begrunnelse
I forbindelse med endringen av regelverket for motorferdsel i utmark i 2015 (som tillater kommunene å lage lokale forskrifter for snøskuterløyper), ble det presisert i forskriften (§ 4 a) at kommunen skulle ta særskilt hensyn til støy og andre ulemper for friluftslivet når de fastsatte løyper. Forskriften krever også kartlegging og verdsetting av friluftslivsområdene som berøres. Det er nå framkommet flere eksempler på at det etablerer løyper som går gjennom områder som er kartlagt som svært viktige friluftslivsområder (høyeste kategori for friluftslivet). Dette gjelder blant annet for kommunene Vadsø, Bardu og Grane. Ekstra urovekkende er det at det er signalisert fra klima- og miljødepartementet gjennom brev til Fylkesmannen i Troms at det er opp til kommunene selv om de vil legge løyper gjennom slike områder så lenge kommunen har gjort en konkret vurdering som viser at de tillegger andre hensyn større vekt enn hensynet til friluftsliv. Dette fremgår i brev som er sendt til Fylkesmannen i Troms den 4.10.2017 og at det i brevet vises til endring i forvaltningsloven § 34 som trådte i kraft 1.01.2018, og som gir kommunene ytterligere myndighet.