Skriftlig spørsmål fra Ulf Isak Leirstein (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1377 (2017-2018)
Innlevert: 18.04.2018
Sendt: 19.04.2018
Besvart: 26.04.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Ulf Isak Leirstein (Uav)

Spørsmål

Ulf Isak Leirstein (FrP): Har statsråden foretatt en vurdering inkl. det juridiske om NSB bør redusere sin pris for enkeltbilletter og periodebilletter når de reduserer kvaliteten på sitt tilbud?

Begrunnelse

Når NSB reduserer sitt tilbud så beholder de allikevel samme pris. Av og til skjer det uforutsette hendelser, som NSB ikke nødvendigvis kan noe forutse, men det jeg tenker på er redusert kvalitet på tilbudet som er planlagt. Altså når det er planlagt vedlikehold og/eller redusert tilbud om f.eks. sommeren.
Som et eksempel kan nevnes at i påsken satt NSB inn buss for tog i Moss. I sommer setter NSB inn buss for tog fra 23. juni og til 5. august. NSB har satt inn buss for tog hver sommer i mange år uten å redusere prisen. Busstur tar lenger tid, og er ikke det samme tilbud som man har betalt for.
I disse datatider er det ikke noe teknisk problem å redusere prisen på både månedskort og billetter. NSB har ingen problemer med å øke prisen regelmessig.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Jernbanedirektoratet har et overordnet ansvar for utviklingen av togtilbudet gjennom trafikkavtaler med togoperatørene, og skal sørge for koordinering mellom operatør og Bane NOR ved anleggsarbeider som medfører avvik fra oppsatt ruteplan. Trafikkavtalen inneholder en rekke krav til togtilbudet, både krav til takster og til avvikshåndtering. Dagens regjering har økt bevilgningene kraftig til vedlikehold og fornying av jernbanen. Slik opprustning av infrastruktur er nødvendig for å sikre god kvalitet og forbedre tilbudet. Dessverre medfører det samtidig ulemper for de togreisende, men jeg mener alternativet på sikt er verre. Manglende vedlikehold betyr dårligere tjenester og redusert forutsigbarhet. Jeg er opptatt av at vi skal sikre de reisende et godt tilbud også mens vedlikeholdsarbeid pågår. I henhold til Trafikkavtalen skal NSB sette opp alternativ transport ved driftsforstyrrelser, uansett årsak. Undersøkelser viser at god informasjon i avvikssituasjonen er svært viktig for kundene. Ved planlagte avvik blir det satt i gang et opplegg for å gi de reisende et så godt tilbud som mulig og det informeres i god tid til de reisende. De reisende blir informert om at det er satt opp alternativ transport ved billettkjøp og avviket skal være gjort kjent for de reisende i forkant. Det er bygget opp gode rutiner for avvikshåndtering. Ved uforutsette avvik og oppståtte forsinkelser, trer NSBs reisegaranti i kraft og kunden vil få refundert billettprisen etter fastsatte prinsipper. En prisreduksjon ved planlagte avvik vil medføre et inntektstap for NSB som de vil kunne kreve kompensert. Staten kjøper allerede tjenester fra NSB på de aller fleste togstrekninger, og bruker over 3 milliarder kroner årlig på å holde takstene nede og tilbudet oppe. Stortinget har også vedtatt økte bevilgninger for å redusere månedskorttakstene på gitte distanser. Stortinget står fritt til å prioritere bevilgninger for å redusere takster i perioder med alternativ transport. NSB vil måtte beregne de økonomiske konsekvensene av et slikt tiltak. Deretter vil dette være grunnlag for forhandling med NSB og behov for endret budsjettramme. Alternativt kunne denne kostnaden legges inn i budsjettene for vedlikehold og utbygging av infrastruktur. Kostnaden ved en slik ordning vil dermed uansett ramme skattebetalerne i en eller annen form.