Skriftlig spørsmål fra Steinar Reiten (KrF) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1401 (2017-2018)
Innlevert: 23.04.2018
Sendt: 23.04.2018
Besvart: 30.04.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Steinar Reiten (KrF)

Spørsmål

Steinar Reiten (KrF): Vil statsråden ta nødvendige skritt for å sikre at det eldre kulturhistoriske stoffet i faget norsk i grunnskolen ikke blir redusert i læreplanen for faget, i forbindelse revisjonen av læreplanverket som nå foregår?

Begrunnelse

Utdanningsdirektoratet har nå avsluttet høringsrunden om prioritering av kjerneelementer i fagene i grunnskolen og videregående skole, i forbindelse med de nye læreplanene som skal utarbeides neste skoleår.

I et følgeskriv til høringsutkastet for kjerneelementer i faget norsk, skriver Udir følgende - sitat: "For å gi rom for dybdelæring er en del av det eldre kulturhistoriske stoffet redusert. Blant annet er norrønt språk og eldre språkhistorie nedprioritert. Eldre litteraturhistorie og lesing av tekstutdrag er også tonet ned til fordel for grundig arbeid med lengre tekster. Historiske perspektiver på språk eller litteratur ivaretas gjennom en utforskende tilnærming til faget der elevene foretar dypdykk i språk- eller litteraturhistorie for å sette tema de arbeider med inn i en språklig og historisk sammenheng." Sitat slutt.

Dette synes å være lite gjennomtenkt, og det gjenspeiles i det høye antallet høringssvar som advarer mot å redusere stofftilfanget når det gjelder eldre språkhistorie og norrøn litteratur. Undertegnede vil i det følgende argumentere for hvorfor høringsuttalelsene bør tas til følge på dette punktet:

1. I grunnskolen er det særlig på 8. trinn at elevene har arbeidet med den norrøne sagalitteraturen i norskfaget, med fokus på eddadikt, skaldekvad, kongesagaer og ættesagaer. Gjennom å få innblikk i spennende fortellingsstoff, norrøn mytologi og tekster som forteller om framveksten av Norge som et samlet kongerike, legges også et viktig grunnlag hos elevene for å forstå historiens videre gang gjennom unionstiden og fram mot opprettelsen av Norge som en moderne selvstendig stat. Det gjelder ikke minst for siste halvdel av 1800-tallet, der en fornyet interesse for norrøn litteratur i kombinasjon med at leseferdigheten økte blant folk flest, ble et viktig insitament for den kollektive nasjonalbevisstheten som la grunnlag for unionsoppløsningen i 1905.

2. Undertegnedes erfaring som lærer i ungdomsskolen er at nettopp tekster fra sagalitteraturen også i dag framkaller ekte leseglede hos elevene, det være seg historien om da Tor hentet hammeren tilbake eller den fortettede dramatikken i "Sagaen om Gunlaug Ormstunge". Hvis "grundig arbeid med lengre tekster" skal tilstrebes gjennom revisjon av læreplanen for norsk, vil slike tekster fra den norrøne litteraturskatten egne seg meget godt også i vår tid.

3. Gjennom å lære om den førkristne norrøne åsatroen som etisk premissleverandør i vikingtiden, levende skildret i ættesagaene, får elevene også hjelp til å forstå religionshistoriske utviklingstrekk i Norge og sette dem i kontrast mot hverandre. Kontrasten mellom hedenske skikker som menneskeofringer, blodhevn og krigsforherligelse og den siviliserende kraft som kristenretten medførte da den ble innført som bærende rettsprinsipp, er en nødvendig forutsetning for å forstå utviklingen fram mot en moderne rettsstat med grunnleggende respekt for menneskerettighetene.

4. Kjennskap til at norrønt var et levende tale- og skriftspråk, herunder enkle "smaksprøver" på dette språket med tilhørende oversettelse, er avgjørende viktig for at elevene skal forstå hvorfor nynorsk ble til som en del av den nasjonale oppvåkingen i Norge på 1800-tallet.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Dagens læreplaner er preget av stofftrengsel og det skal derfor gjøres en prioritering og oppdatering av fagenes innhold. Fagfornyelsen, som representanten viser til, har som mål å gi mer tillit til lærere og skoleledere gjennom mindre detaljstyring og mer tid for elevene til å fordype seg i fag. Et samlet Storting sluttet seg til målsettingene og tiltakene i fagfornyelsen i behandlingen av Meld. St. 28 (2015-16) Fag – Fordypning – Forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet, jf. Innst. 19 S (2016-2017).
Første del av arbeidet med fagfornyelsen er å beskrive fagenes kjerneelementer. Kjerneelementene skal legge rammene for utviklingen av læreplanene for fag og skal beskrive det mest sentrale innholdet elevene skal arbeide med. Jeg vil understreke at kjerneelementene ikke er utkast til nye læreplaner. Som representanten viser til, har kjerneelementene nylig vært på en siste innspillsrunde. Engasjementet er stort og Utdanningsdirektoratet har mottatt om lag 3 700 innspill. Det er bra. Det er viktig at mange involveres, og at arbeidet forankres godt.
Det er Utdanningsdirektoratet som har fått delegert ansvaret for prosessen med å fornye fagene. Dette er en krevende jobb. Hvis vi skal nå målene med fagfornyelsen, kan ikke alle tema få plass i læreplanene. Jeg kan heller ikke fortløpende kommentere og detaljstyre prosessen.
Det er bred enighet om premissene og målene for fagfornyelsen, men det vil naturligvis være faglig utfordrende diskusjoner rundt hva som skal prioriteres. Dybdelæring handler om at elevene skal få tid til å lære noe grundig, forstå det godt og kunne bruke det i nye situasjoner. Det betyr at elevene også må få tid til å reflektere over og vurdere det de har lært. Det betyr at ikke alt som står i dagens læreplaner kan bli med videre.
Samtidig skal vi ivareta et stort lokalt handlingsrom i læreplanene. Læreplanene skal fortsatt være kompetansebaserte, slik at lærernes ansvar og faglige skjønn avgjør hvilke metoder og virkemidler som skal tas i bruk i undervisningen for at elevene skal oppnå kompetansemålene. Nye læreplaner vil gi engasjerte og kompetente lærere mer rom for å gå i dybden i faget, slik enkelte lærere har etterlyst.
Vi har lagt opp til en omfattende og involverende prosess, hvor alle som mener noe om skolens innhold får mulighet til å spille inn underveis. Vi har også besluttet at et viktig prinsipp i fagfornyelsen er at det er dyktige fagfolk som skal utvikle læreplanene. Jeg vil derfor ikke gå inn i de enkelte elementene i fagdebattene nå, men nøye meg med å si at jeg er glad for alle de konstruktive innspillene vi får. I disse dager gjennomgår Utdanningsdirektoratet de innspillene de har mottatt, og de skal bearbeide kjerneelementene på bakgrunn av innspillene og føringene for fagfornyelsen. Direktoratet vil sende departementet sine anbefalinger før sommeren. En åpen prosess og et bredt engasjement vil gi oss et solid grunnlag for å fastsette kjerneelementene.