Per Espen Stoknes (MDG): Evenes er i dag en sivil lufthavn, som allerede ligger i øvre grense for tillatt mengde avisingskjemikalier. Lufthavnen hadde i fjor utslipp fra baneavising på 90,4 % av tillatt mengde. Her skal det etableres kampflybase med P8 -fly og F-35. Det skal etableres en QRA, hvor to fly skal stå på 15-minutters heldøgns NATO-beredskap hele året. Arealet som skal holdes snøfritt vil øke.
Hvordan skal Evenes betjene disse flyene, i et internasjonalt vernet våtmarksområde, uten å overstige dagens utslippstillatelse?
Begrunnelse
Gjennom Konseptvalgsutredning (KVU) og eksternt kvalitetssikring KS1 har det blitt kjent at forsvaret velger å bruke middelet Aviform til baneavising på Evenes. Aviform er det eneste stoffet som er godkjent brukt på Evenes, og brukes i dag av Avinor. Dette henger sammen med at flyplassen ligger rett ved Evenes våtmarkssystem. Fuglefaunaen, særlig knyttet til vann og våtmark, er uvanlig rik og har stor verneverdi. Området er et internasjonalt beskyttet våtmarksområde, vernet gjennom Ramsar-konvensjonen.
Forsvaret innrømmer i KVU at bruken av Aviform er en utfordring, da dette stoffet forårsaker korrosjon på de nye jagerflyene F35. Dette løser forsvaret ved økt vedlikehold, og økte driftskostnadene pga. korrosjon.
Avinor har i dag utslippstillatelse for Aviform på Evenes på 30 000 kg KOF. Avinor opplyser i sin årsrapport til Fylkesmannen å ha brukt 27 124 kg, av tillatte 30 000 kg, sesongen 2016/2017. Baneavising for dagens sivile flytrafikk, tilsvarer altså 90,4 % av tillatte mengde.
Til sammenlikning har Ørlandet Kampflybase utslippstillatelse på 235 000 kg. Bodø Flystasjon hadde godkjent utslipp på 546 800 kg.
QRA-beredskap tilsier at fly skal kunne være i lufta på 15 minutter, dette betyr at bane må være klar og snøfri til enhver tid. Etter utbygging vil det også bli betydelig større arealer som må holdes snøfrie.
Avinor har nylig søkt revidert utslippstillatelse, til 35 000 tonn per sesong. Avinor skriver i sin søknad at «Forsvaret planlegger etablering av en fremskutt operasjonsbase for kampfly på Evenes innen 2021/2022. Konsekvensen av dette er ikke kartlagt, og er ikke hensynstatt i denne søknaden». Søknaden er nå ute til høring.