Skriftlig spørsmål fra Willfred Nordlund (Sp) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1408 (2017-2018)
Innlevert: 23.04.2018
Sendt: 24.04.2018
Besvart: 02.05.2018 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Willfred Nordlund (Sp)

Spørsmål

Willfred Nordlund (Sp): Kan forsvarsministeren redegjøre for at det i 2010/2011 var et udiskutabelt krav at banesystemet skulle forskyves dersom Evenes ble valgt som hovedbase for F-35?

Begrunnelse

NATO-kravene (NATO criteria and standards for airfields) har samme krav til minimumsavstand mellom senterlinjer for rullebane og parallell taksebane som de Norske forskriftene (Forskrift om utforming av store flyplasser (BSL E 3-2)) – for dette tilfellet er kravet 183 meter. Avstanden på Evenes er 150 meter. I tillegg stiller NATO avstandskrav for nødrullebane som heller ikke oppfylles på Evenes.
Krav-avvikene resulterer i at Evenes Flyplass opereres med bruksprosedyrer som hindrer samtidig bruk av taksebane og rullebane.
I utredningen fra 2010-2011 var det en udiskutabel konklusjon at dersom Evenes ble valgt som hovedbase for kampflyene, så ville det medføre at rullebanen og taksebanen måtte parallellforskyves henholdsvis 93 meter og 60 meter mot vest (rullebanealternativ 1C).
Av den fremlagte KVU- for Evenes, datert 5. april 2018, fremkommer det at man ikke ser behovet for å sideforskyve banesystemet i den kommende 30-års-perioden.

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Jeg viser til brev fra Stortingets president av 24. april 2018 med spørsmål fra stortingsrepresentanten Willfred Nordlund om det var et udiskutabelt krav i 2010/2011 at banesystemet skulle forskyves dersom Evenes ble valgt som enebase for F-35.
Det har blitt gjort grundige vurderinger rundt rullebanesystemet på Evenes i forkant av den politiske behandlingen av to langtidsplaner. Det har ikke blitt avdekket noe behov for oppgradering av banesystemet på Evenes.
Et eventuelt behov for å flytte rullebanen på Evenes er relatert til behovet for en nødrullebane. I forkant av Stortingets vedtak fra 2012 om å etablere fremskutt operasjonsbase for kampfly på Evenes (Innst. 388 S (2011–2012) jf. Prop. 73 S (2011–2012)) ble det konkludert med at det kun var nødvendig å etablere nødrullebane hvis man ville etablere enebase for kampfly på Evenes. Som kjent anbefalte daværende regjering, som Senterpartiet var en del av, at Ørland ble valgt som kampflybase. Spørsmålet om nødrullebane på Evenes var derfor ikke lengre aktuelt.
Hovedårsaken til at behovet for en nødrullebane er ulikt for en enebase for kampfly og en fremskutt operasjonsbase, er antall flybevegelser. En fremskutt operasjonsbase blir kun i begrenset omfang brukt til styrkeproduksjon. Hverdagsaktiviteten består først og fremst av operativ aktivitet i form av quick reaction alert (QRA) og eventuelt høy luftmilitær beredskap. Det ble derfor vurdert at det ikke er nødvendig å etablere nødrullebane på Evenes grunnet operasjonsmønsteret og det begrensede omfang som QRA-aktiviteten representerer. I perioder vil det kunne forekomme styrkeproduksjon i form av øvelser både med og uten allierte fra Evenes. Slik aktivitet stiller likevel ikke krav til nødrullebane på Evenes, ettersom flyene vil kunne benytte seg av alternative rullebaner ved behov.
Nødrullebane på hjemmebasen er først og fremst aktuell i krise og væpnet konflikt ved omfattende kampflyoperasjoner fra Evenes. En nødrullebane er viktig dersom hovedrullebanen er stengt av ulike årsaker. På Evenes kan den parallelle taksebanen gis en slik funksjon, men først etter at sivil flyplassdrift er stanset. Ved krise og væpnet konflikt er dette ikke vurdert som en utfordring, ettersom sivil flytrafikk på dette tidspunkt etter all sannsynlighet har opphørt fra Evenes.
Nødrullebane er ikke det samme som en alternativ rullebane. Alle flyvninger planlegger med en alternativ rullebane på en annen flyplass i tilfelle noe forhindrer landing på planlagt sted. Dette kan eksempelvis skyldes værforhold.
I arbeidet med inneværende langtidsplan (Prop. 151 S (2015–2016)), ble det av samme grunn heller ikke vurdert som nødvendig å etablere nødrullebane på basen knyttet til etableringen av nye maritime overvåkingsfly på Evenes.
NATO-dokumentet som representanten referer til er ikke et kravdokument for militære flyplasser, men en beskrivelse av en standard for hvordan militære flyplasser bør utformes. Som mange andre flyplasser i Norge, herunder Bodø, har Evenes avvik i forhold til internasjonale standarder.
I praksis innebærer avstanden mellom rullebanen og den parallelle taksebanen på Evenes at kun de største flytypene, som for eksempel Antonov og C-5, har behov for prosedyrer for ikke å takse samtidig med takeoff og landing. Mindre fly, som for eksempel F-35, maritime patruljefly og andre sivile 737-maskiner, kan benytte takse- og rullebanen samtidig.