Willfred Nordlund (Sp): Kan forsvarsministeren redegjøre for at det i 2010/2011 var et udiskutabelt krav at banesystemet skulle forskyves dersom Evenes ble valgt som hovedbase for F-35?
Begrunnelse
NATO-kravene (NATO criteria and standards for airfields) har samme krav til minimumsavstand mellom senterlinjer for rullebane og parallell taksebane som de Norske forskriftene (Forskrift om utforming av store flyplasser (BSL E 3-2)) – for dette tilfellet er kravet 183 meter. Avstanden på Evenes er 150 meter. I tillegg stiller NATO avstandskrav for nødrullebane som heller ikke oppfylles på Evenes.
Krav-avvikene resulterer i at Evenes Flyplass opereres med bruksprosedyrer som hindrer samtidig bruk av taksebane og rullebane.
I utredningen fra 2010-2011 var det en udiskutabel konklusjon at dersom Evenes ble valgt som hovedbase for kampflyene, så ville det medføre at rullebanen og taksebanen måtte parallellforskyves henholdsvis 93 meter og 60 meter mot vest (rullebanealternativ 1C).
Av den fremlagte KVU- for Evenes, datert 5. april 2018, fremkommer det at man ikke ser behovet for å sideforskyve banesystemet i den kommende 30-års-perioden.