Skriftlig spørsmål fra Per Olaf Lundteigen (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1410 (2017-2018)
Innlevert: 24.04.2018
Sendt: 24.04.2018
Besvart: 03.05.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Per Olaf Lundteigen (Sp)

Spørsmål

Per Olaf Lundteigen (Sp): Er nedleggelse av Steinberg stasjon regjeringens politikk når vi veit at statsråden sjøl gjenåpnet stasjonen 13. sept. 2015, og at stasjonen etter det har vært i drift med god økning i antall passasjerer?

Begrunnelse

Bane NOR publiserte 15. mars i år forslag til kommunedelplan for ny korridor til dobbeltspor mellom Gulskogen og Hokksund. I dokumentet tilleggsvurdering, står følgende ubegrunna påstand: "Det er knyttet usikkerhet til hvorvidt togstopp på Steinberg stasjon opprettholdes i framtiden, selv om nordre korridor realiseres."
På nordre korridor ligger dagens Steinberg stasjon. Dette alternativet innebærer nødvendig støyskjerming gjennom bebyggelse. Søndre korridor ødelegger 350-500 da av den beste matjorda i Nedre- og Øvre Eiker.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Ved innføring av ny grunnrute fra desember 2012 ble Steinberg stasjon nedlagt for å sikre bedre driftsstabilitet på strekningen. Nedleggelsen førte til store protester og i 2013 bestemte regjeringen at det skulle tas sikte på å gjenåpne stasjonen i 2014 etter gjennomføring av nødvendige tiltak, jf. omtale i Prop 1. S (2012-2013). Som en prøveordning som skal evalueres ble Steinberg stasjon delvis gjenåpnet høsten 2014 ved at to tog hver vei stoppet på stasjonen i rushtiden, og fra 14. september 2015 stoppet alle lokaltog ved Steinberg stasjon.
Bakgrunnen for at stasjonen i utgangspunktet ble lagt ned var blant annet at stopp ved stasjonen bidro til redusert punktlighet for togtrafikken. Det var flere tiltak som var planlagt for å bedre driftsstabiliteten på strekningen Drammen-Kongsberg, som istedenfor ble brukt til å kunne stoppe på Steinberg. I tillegg ble det gjennomført tiltak på selve stasjonen. Det siste av disse tiltakene ble fullført i mars 2018.
Når det gjelder utviklingen av togtilbudet på lang sikt, har Bane NOR utarbeidet kommunedelplan for dobbeltspor på strekningen Gulskogen – Hokksund.
Forslaget til kommunedelplan ble i mars 2018 oversendt de berørte kommunene for avsluttende behandling/vedtak.
Forslaget beskriver to korridorer mellom Mjøndalen og Hokksund, benevnt som søndre og nordre korridor. Nordre korridor følger dagens linjeføring gjennom Steinberg, og omfatter en variant med stasjon på Steinberg og en uten stasjon. Søndre korridor utenom Steinberg tettsted går gjennom jordbrukslandskapet på sørsiden av E134 og er beskrevet uten stasjon ved Steinberg. Bane NOR har anbefalt løsningen med søndre korridor. Jernbanedirektoratet opplyser at kommunedelplanen er planlagt vedtatt i de berørte kommuner i løpet av 2018, inkludert valg mellom søndre og nordre korridor.