Skriftlig spørsmål fra Marit Arnstad (Sp) til justis-, beredskaps- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:1428 (2017-2018)
Innlevert: 25.04.2018
Sendt: 25.04.2018
Besvart: 02.05.2018 av justis-, beredskaps- og innvandringsminister Tor Mikkel Wara

Marit Arnstad (Sp)

Spørsmål

Marit Arnstad (Sp): Mange steder betaler politiet folk for å ukependle til et annet lensmannskontor framfor å la dem få betjene det opprinnelige lensmannskontoret. Dette medfører betydelige økte kostnader på grunn av at man mange steder både skal dekke dobbel husleie og pendlerutgifter.
Kan jeg be om å få oppgitt både hva hvor store slike overgangskostnadene ved politireformen i Trøndelag politidistrikt og på nasjonal basis er, og hva de konkret består av?

Begrunnelse

Trønder-Avisa viser i oppslag 25.4. til at ansatte ved lensmannskontoret på Leka er flyttet til Nærøy pga. politireformen. Det betyr at politiet i en periode på to år, heller enn å la to ansatte arbeide videre på Leka til de går av med pensjon, både betaler dobbel husleie, skaffer pendlerboliger og dekker pendlerutgifter. Det medfører for denne ene nedleggelsen en merkostnad på 850 000. Den samme problemstillingen gjelder Flatanger hvor lensmannen også sannsynligvis må ukependle til Namsos. Mange steder antas det å være lange leieavtaler hvor det må betales husleie selv om kontoret er fraflyttet. For en god offentlig debatt er det viktig at det er åpenhet om hvor store disse kostnadene er.

Tor Mikkel Wara (FrP)

Svar

Tor Mikkel Wara: Politiet gjennomfører som kjent en stor omstilling i nærpolitireformen, med blant annet endringer i tjenestestedstrukturen.
Det er den enkelte politimesters ansvar å disponere ressursene i politidistriktet, også under omstillingsprosessen. Fordelingen av personell må baseres på en vurdering av hvordan distriktets oppgaver best kan løses ut fra lokale behov, og innenfor de mål og rammer som er satt for reformen. Jeg har således ikke informasjon om overgangskostnadene ved nærpolitireformen på nasjonal basis, eller for det enkelte politidistrikt.
Fra Politidirektoratet får jeg opplyst at omstillingsavtalen for politi- og lensmannsetaten ligger til grunn for personalforvaltning og medbestemmelse i nærpolitireformen. Hvilke konkrete virkemidler som kan benyttes, og vilkårene for bruk av disse, går også frem av avtalen. Direktoratet følger opp distriktenes gjennomføring av omstillingen, men innhenter ikke detaljerte opplysninger om politimesterens disposisjoner.