Marit Arnstad (Sp): Mange steder betaler politiet folk for å ukependle til et annet lensmannskontor framfor å la dem få betjene det opprinnelige lensmannskontoret. Dette medfører betydelige økte kostnader på grunn av at man mange steder både skal dekke dobbel husleie og pendlerutgifter.
Kan jeg be om å få oppgitt både hva hvor store slike overgangskostnadene ved politireformen i Trøndelag politidistrikt og på nasjonal basis er, og hva de konkret består av?
Begrunnelse
Trønder-Avisa viser i oppslag 25.4. til at ansatte ved lensmannskontoret på Leka er flyttet til Nærøy pga. politireformen. Det betyr at politiet i en periode på to år, heller enn å la to ansatte arbeide videre på Leka til de går av med pensjon, både betaler dobbel husleie, skaffer pendlerboliger og dekker pendlerutgifter. Det medfører for denne ene nedleggelsen en merkostnad på 850 000. Den samme problemstillingen gjelder Flatanger hvor lensmannen også sannsynligvis må ukependle til Namsos. Mange steder antas det å være lange leieavtaler hvor det må betales husleie selv om kontoret er fraflyttet. For en god offentlig debatt er det viktig at det er åpenhet om hvor store disse kostnadene er.