Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1429 (2017-2018) Innlevert: 25.04.2018 Besvart: 30.04.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner
Marit Knutsdatter Strand (Sp): Mange engasjerte og dedikerte mennesker i og utenfor skolen mobiliserer rundt arbeidet med fagfornyelsen. Det gjennomgående arbeidet gir en mulighet til å skape sammenheng og kvalitet gjennom hele skoleløpet. Oppbygningen av og utdanningstilbudet i videregående opplæring er viktig for elever, lærere og samfunnet i sin helhet.Når starter arbeidet med fagfornyelsen i videregående skole, og hvordan er framdriften tenkt?
Jan Tore Sanner: Arbeidet med å fornye læreplanverket for Kunnskapsløftet er i gang. Målet er å styrke utviklingen av elevenes dybdelæring og forståelse. Fagfornyelsen omhandler alle fag i grunnskolen og fellesfagene i videregående skole, både på studieforberedende utdanningsprogram og yrkesfaglige utdanningsprogram. For å lykkes i et så stort arbeid som fagfornyelsen er det helt sentralt at vi jobber helhetlig med grunnopplæringen (grunnskolen og videregående opplæring).På videregående blir innføringstakten slik at de nye læreplanene innføres fra Vg1 fra 2020-21, deretter på Vg2 i 2021-22 og til slutt på Vg3 i 2022-23. I tillegg skal det gjøres endringer i tilbudsstrukturen på yrkesfaglige utdanningsprogram fra skoleåret 2020-21. Endringene i tilbudsstrukturen innebærer å oppdatere dagens læreplaner, samt utvikle nye læreplaner for fag. Dette arbeidet må ses i sammenheng med de overordnede føringene i fagfornyelsen. Overordnet del av læreplanverket er fastsatt. Denne vil tre i kraft samtidig med fagfornyelsen i 2020 og gjelde for hele grunnopplæringen. Videre er det utarbeidet forslag til kjerneelementer i fag. De skal sette rammer for innholdet i de nye læreplanene. Kunnskapsdepartementet vil fastsette kjerneelementene før sommeren. Før sommeren skal det også nedsettes læreplangrupper som skal utarbeide forslag til læreplaner.Det er lagt opp til en bred involveringsprosess gjennom hele arbeidet. For å bidra til å sikre god forankring av fagfornyelsen i sektoren er det satt ned en referansegruppe med representanter fra Sametinget, KS, Norsk Lektorlag, Skolelederforbundet, Skolenes landsforbund, Utdanningsforbundet, Nasjonalt råd for lærerutdanning og Elevorganisasjonen. Referansegruppen er en nyttig dialog- og drøftingspartner for oss i arbeidet med fagfornyelsen.