Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1433 (2017-2018)
Innlevert: 25.04.2018
Sendt: 25.04.2018
Besvart: 03.05.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): I EU er det vedtatt nye regelverk som vil ha svært vidtrekkende konsekvenser for norsk transportnæring og jernbane: Jernbanepakke IV og nye forordninger som endrer reglene for kabotasje.
Hva er status for behandlingene av dette regelverket i regjeringen, og når vil regjeringen komme til Stortinget med en sak om henholdsvis jernbanepakke IV og de ulike forordningene knyttet til kabotasje i EUs mobilitetspakke?

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Når det gjelder EUs fjerde jernbanepakke, planlegger departementet å sende forslag til nødvendige lovendringer for å gjennomføre fjerde jernbanepakke i norsk rett på alminnelig høring før sommeren. Med bakgrunn i høringen vil departementet forberede en lov- og samtykkeproposisjon som kan sendes Stortinget innen utgangen av 2018.
Hva gjelder EUs mobilitetspakke så viser jeg til at jeg orienterte Stortinget om arbeidet med pakken i mine svar på Dokument nr. 15:988 (2017-2018) og Dokument nr. 15:1229 (2017-2018). Del 1 av mobilitetspakken lagt fram av EU-kommisjonen 31. mai 2017 og del 2 ble presentert 8. november 2017. De ulike regelverksforslagene er nå til behandling i Europaparlamentet og Rådet før de blir endelig vedtatt av EU. I denne fasen er regjeringen opptatt av å aktivt fremme norske posisjoner til de enkelte deler av pakken, og vi har involvert berørte aktører i arbeidet med å komme fram til norsk posisjon til forslagene. Vi har blant annet opprettet et vegtransportforum, som har drøftet tematikken ved gjentatte anledninger. Forslag til endrede kabotasjeregler går i retning av å liberalisere adgangen til å drive kabotasje. Dette er en utvikling vi ikke ønsker nå.
Regjeringen er svært opptatt av like konkurransevilkår i vegtransportsektoren og regjeringsplattformen fra Jeløya slår fast at regjeringen skal bidra til ryddige konkurranseforhold innen transportnæringen, og arbeide aktivt mot liberalisering av kabotasjeregelverket.
Mobilitetspakken vil presenteres for Stortinget i forbindelse med innlemmelsen av de aktuelle rettsaktene i EØS-avtalen og ev. lovendringer. Dette er imidlertid vanskelig å tidfeste, da dette avhenger av når regelverket blir endelig vedtatt i EU. Det er på det nåværende tidspunkt usikkert når dette vil skje.