Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1434 (2017-2018) Innlevert: 25.04.2018 Sendt: 25.04.2018 Besvart: 03.05.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen
Arne Nævra (SV): I dag finnes det ikke noe tog uten bytte mellom Oslo og København, hverken dag- eller nattog. Begge deler har eksistert tidligere, men blitt avviklet. En reetablering av natt og dagtog til København uten togbytte vil være et godt tilbud for de reisende og kan bidra til å få en større andel passasjerer over på tog. Vil statsråden iverksette noe tiltak, sammen med svenske og danske myndigheter, for å få gjenetablert et slikt tilbud?
Ketil Solvik-Olsen: I jernbanesektorens handlingsprogram 2018-2029 er det skissert flere tilbudsforbedringer for persontogtilbudet. Økt frekvens og høyere transportkapasitet rundt storbyene i Norge gir høy samfunnsnytte og prioriteres. Jernbanedirektoratet har parallelt med handlingsprogrammet etablert et prosjekt for å utarbeide en strategi for fjerntog i Norge. Det vil være naturlig at Jernbanedirektoratet vurderer om gjennomgående togtilbud Oslo-København kan inkluderes i arbeidet med fremtidig fjerntogsstrategi.I regjeringens politiske plattform er det også uttrykt at vi ønsker en skandinavisk jernbanestudie, som ser nærmere på togtilbudet på strekningen Oslo-Gøteborg-København. Jeg vil ta initiativ til dialog med mine danske og svenske kollegaer om dette temaet.Historikken viser dog at dette ikke har vært likefrem å få til. Frem til 2001 ble det kjørt én avgang daglig med dagtog og nattog på strekningen Oslo-Gøteborg-København. Tilbudet ble kjørt som et samarbeid mellom NSB, SJ og DSB. Liberaliseringen av flymarkedet på 90-tallet medførte lavere flypriser og togets markedsposisjon på strekningen ble svekket. For å møte den økte flykonkurransen, etablerte NSB og SJ selskapet Linx AB. Linx overtok trafikken i 2001 og satte inn moderne svenske togsett mellom de skandinaviske hovedstedene. Med redusert reisetid fra 9 til 6 ½ time som følge av endret stoppmønster og ny Øresundsforbindelse, var det en målsetting om å bygge opp et togmarked på strekningen Oslo-København. Markedsutviklingen ble ikke så positiv som forventet og i 2004 ble Linx slått konkurs som følge av dårlig lønnsomhet. Det gjennomgående togtilbudet Oslo-København opphørte, men NSB forlenget enkelte avganger på Østfoldbanen til/fra Gøteborg.I dag tilbys det to daglige reisealternativer med dagtog Oslo-Gøteborg-København. Begge forutsetter togbytte i Gøteborg og total reisetid er 7-8 timer. Togoperatørene på norsk og svensk side samarbeider ikke om markedsføring av tilbudet og kundene må kjøpe billett gjennom to ulike salgskanaler.