Skriftlig spørsmål fra Willfred Nordlund (Sp) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1440 (2017-2018)
Innlevert: 25.04.2018
Sendt: 26.04.2018
Besvart: 02.05.2018 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Willfred Nordlund (Sp)

Spørsmål

Willfred Nordlund (Sp): Kan forsvarsministeren presisere om sivile fly kan passere en P-8 på taksebanen når P-8 er under full armering i henhold til retningslinjer for ammunisjonstjenesten, eventuelt om det da vil være restriksjoner ved taksebane og rullebanesystemet når kampfly og MPA armeres ved de såkalte "hammerheads" ved Evenes flystasjon?

Begrunnelse

I KVU for Evenes, side 21 og 22, beskrives det at håndtering av våpen og ammunisjon må foregå på områder spesifisert for dette formålet med sikkerhetsavstander til bygg og andre installasjoner. Mange av kravene til avstander er større når det i tillegg er sivil aktivitet på flyplassen. KVU side 22 stadfester at det er normalt med avstander på flere hundre meter, i noen tilfelle 1,5km. Dette er beskrevet i retningslinjer for ammunisjonstjenesten. I KVU sider 33 forklares det at det skal etableres "Hammerheads" i nord og sør. KVU forklarer at fire fullastede F-35 eller en fullastet P-8 kan benytte "hammerheads" samtidig med annen militær og sivil aktivitet og at fly opp til klasse C kan passere på taksebane når P-8 står på "hammerheads".
Det kan synes som det er inkonsistens mellom sikkerhetsavstander som beskrives i KVU side 21 og 22 og hvordan MPA og F-35 er tenkt armert ved "hammerheads".

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Jeg viser til brev fra Stortingets president av 26. april 2018 med spørsmål fra stortings-representant Willfred Nordlund. I spørsmålet ber representanten om en presisering av om sivile fly kan passere en P-8 på taksebanen når en P-8 er under full armering, eller om det vil være restriksjoner ved taksebane og rullebanesystemet når kampfly og MPA armeres ved de såkalte «hammerheads» ved Evenes flystasjon?
I utformingen av basen er det lagt til grunn at lasting, lossing og armering av F-35 og P-8 i så liten grad som mulig skal være til hinder for annen sivil og militær trafikk. Problemstillingen er grundig vurdert, med bidrag av eksperter fra blant annet US Navy og ammunisjonsutvalget.
I begrunnelsen til spørsmålet refererer representanten til ulike sikkerhetsavstander. Tre ulike operasjoner er relevante for sikkerhetssoner; omlasting av store transportfly med ammunisjonslast, lasting og lossing av ammunisjon til F-35 og P-8 og armering av selve våpnene før flyene skal ta av.
Det er mengden eksplosiver som avgjør sikkerhetsavstanden. Omlasting av store transportfly med ammunisjonslast vil kreve forholdsvis store sikkerhetsavstander. Det er en plattform for slik omlastning på Evenes. Denne videreføres. Det kan bli påkrevd at denne type operasjoner gjennomføres om natten.
Lasting og lossing av P-8 og F-35 krever adskillig mindre sikkerhetsavstander. Denne type operasjoner vil kunne gjennomføres uten at det påvirker sivil eller annen militær trafikk.
Prosedyrer for armering av P-3-systemet og F-16 kan ikke overføres direkte til P-8 og F-35. Detaljer om forskjellene mellom de ulike systemene er gradert, men betyr blant annet at hverken P-8 eller F-35 må armeres ved såkalte hammerheads. Armering av F-35 og P-8 vil ikke begrense sivil eller annen militær flytrafikk på Evenes.