Skriftlig spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1457 (2017-2018)
Innlevert: 27.04.2018
Sendt: 30.04.2018
Besvart: 08.05.2018 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): Forsvarsledelsen har bestemt at Forsvarets Musikk skal kuttes med åtte musikerstillinger og fire dirigenter. I Forsvarets Langtidsplan og merknader i inneværende statsbudsjett kommer det frem at et flertall på Stortinget støtter en intensjon om å opprettholde FMUS med antall korps og kunstneriske stillinger.
Mener statsråden at nedskjæringene er i tråd med stortingsflertallets ønske, vil han ta initiativ til å stoppe nedskjæringene, og er det aktuelt å underlegge FMUS direkte under Forsvarsdepartementet?

Begrunnelse

Forsvarets Musikk er en viktig kulturinstitusjon for hele landet. 20 prosent av alle profesjonelle stillinger innen slagverk og blås er i disse korpsene, og korpsene spiller en viktig rolle for lokalt kulturliv og kulturskolen.
En økonomisk gjennomgang utført av Musikernes Fellesorganisasjon viser at Forsvarets Musikk er underfinansiert med 24,5 millioner kroner. Situasjonen for korpsene er uforutsigbar og alvorlig.
Den 24. april ble det bestemt at korpsene skal rammes av nedskjæringer på åtte musikerstillinger og fire dirigenter. Kuttene skal settes i verk allerede 1. august.
Samtidig har et flertall på Stortinget utrykt en intensjon om å opprettholde Forsvarets Musikk med samme struktur, antall korps og kunstneriske stilliinger.
Merknader i årets statsbudsjett:

«Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at intensjonen i stortingsvedtaket om Forsvarets langtidsplan, jf. Innst. 62 S (2016–2017), der det ble bestemt å videreføre Forsvarets musikkorps (FMUS) i uendret form, men å se på organiseringen av administrative ressurser, står fast. Det var 180 årsverk i FMUS da langtidsplanen ble vedtatt, i tillegg ble fem administrative stillinger finansiert utenfor årsverksrammen.»

og:

«Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti legger til grunn at Forsvarets musikk blir opprettholdt på samme nivå som i dag, både i struktur og antall årsverk når det gjelder musikere og kunstneriske ledere.»
Det politiske ansvaret for FMUS er i dag utydelig ettersom at det er Forsvarsledelsen som tar beslutningene, derfor har flere involverte aktører tatt til orde for tydeligere politisk ansvar gjennom å legge korpsene direkte under Forsvarsdepartementet.

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Jeg viser til brev fra Stortingets president av 30. april 2018 med spørsmål fra stortings-representant Freddy André Øvstegård. Spørsmålet gjelder om nedskjæringene i Forsvarets musikk (FMUS) er i tråd med stortingsflertallets ønske, om forsvarsministeren vil ta initiativ til å stoppe nedskjæringene og om det er aktuelt å legge Forsvarets musikk direkte under Forsvarsdepartementet.
Spørsmålet begrunnes blant annet med at et flertall på Stortinget har uttrykt en intensjon om å opprettholde FMUS med samme struktur, antall korps og kunstneriske stillinger.
Følgende tekst i Innst. 62 S (2016—2017) er relevant i denne saken:

Flertallet legger derfor til grunn at dagens struktur med fem korps videreføres, samtidig som musikkinspektoratet legges ned og prinsippet om samlet og effektivisert sentral ledelse opprettholdes. (pkt. 3.25)

Følgende tekst i Prop. 1 S (2017—2018) er også relevant:

Under Stortinget si behandling av Innst. 62 S (2016—2017) til Prop. 151 S (2015—2016) blei det vedtatt å føre vidare korpsstrukturen med fem korps. Det blei også vedtatt å erstatte musikkinspektoratet med ei felles sentral leiing. (pkt. 3.8)

Stortinget vedtok i behandlingen av langtidsplanen for forsvarssektoren for 2017-2020, og senere i behandlingen av budsjettet for 2018, at strukturen med fem korps skulle videreføres, og at ledelsen skulle sentraliseres og effektiviseres. Det innebærer at Stortinget har vedtatt budsjettrammen per kapittel og post, ikke for hvert korps. Videre har Stortinget ikke gitt føringer angående antall årsverk for korpsene, verken totalt eller for hvert korps.
Basert på Stortingets beslutning ga Forsvarsdepartementet (FD) Forsvaret i oppdrag å legge ned musikkinspektoratet innen utgangen av 2017. Inspektoratet besto av sju årsverk. Dermed innebar nedleggelsen at stillingsrammen til FMUS skulle reduseres fra 180, som den var på det tidspunktet, til 173. I tillegg skulle det etableres en felles sentral ledelse og administrasjon for FMUS i Oslo. Budsjettet til Forsvarets musikk for 2018 ble redusert med 5 mill. kroner sammenliknet med 2017. Dette skyldtes altså innsparing av sju årsverk som følge av nedleggelsen av musikkinspektoratet.
De strukturelle grepene som nå skjer i FMUS er en oppfølging av Stortingets beslutninger og FDs oppdrag til Forsvaret. Forsvaret har i tillegg besluttet ikke å videreføre stillinger som til nå har ligget utenfor stillingsrammen. Dette anses å ligge innenfor forsvarssjefens myndighet.
I tillegg kuttes 4 stillinger utenfor stillingsrammen. Til sammen utgjør dette et nedtrekk på 11 stillinger. Denne endringen gjøres gjeldende fra 1. august 2018. Forsvaret opplyser at ingen mister jobben, da nedtrekkene berører enten ubesatte musikerstillinger eller ansatte som snart går ut i pensjon. 3 dirigentstillinger, som er på åremål, termineres ved at åremålene ikke fornyes. Dirigenter vil i stedet kunne engasjeres ved behov, avhengig av hvilken type produksjon det er snakk om.
Nedbemanningen beskrives av Forsvaret som musikkfaglig forsvarlig. Noen musikergrupper er sårbare, men kan ved behov benyttes på tvers av korpsene og eventuelt forsterkes. Jeg har i tidligere svar på spørsmål fra samme stortingsrepresentant uttrykt at nedleggelsen av musikkinspektoratet og etableringen av en felles, effektivisert ledelse vil kunne påvirke organiseringen og sammensetningen av de enkelte korpsene. Min vurdering er at løsningen som nå foreligger er hensiktsmessig. Den gir en god balanse mellom ledelse/administrasjon og profesjonelle musikere. Løsningen tar også høyde for samarbeid og gjensidig støtte mellom korpsene og innleie av dirigenter og musikere for kortere eller konkrete engasjementer. Jeg finner derfor ikke grunn til å gjøre om på Forsvarets beslutning om justeringer i FMUS’ organisasjon.
Når det gjelder spørsmålet om mulig organisasjonsmessig tilknytning til FD, har dette ikke vært vurdert. Jeg anser en slik løsning til å være verken ønskelig eller hensiktsmessig. Å skille ut korpsene i en egen enhet vil ikke endre premisset om at vi må prioritere ressursene og effektivisere driften. De tillitsvalgte gir uttrykk for at korpsenes forsvarstilhørighet har stor betydning, og at det er viktig for deres identitet og videre utvikling at de er en del av og representerer Forsvaret.