Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1477 (2017-2018)
Innlevert: 03.05.2018
Sendt: 04.05.2018
Besvart: 11.05.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Vi er nå midt i avtaleperioden for miljøpakkene med de store byene. Nå kommer det signaler om at regjeringen nå har funnet det for godt å kutte momsrefusjonen på investeringstilskudd.
Mener statsråden at et slikt grep vil styrke eller svekke arbeidet med å redusere klimagassutslippene i Norge, lokale politikere oppfatter dette som et avtalebrudd, og hvordan stiller statsråden seg til en slik påstand?

Begrunnelse

Det er lite tillitvekkende at regjeringen kan fjerne 20 prosent av midlene til slike prosjekter med et pennestrøk. Nær 300 millioner kroner mindre til metrobussen i Trondheim er et eksempel. Regjeringens politikk får store konsekvenser for utviklingen av dette og andre kollektivtilbud. Å skulle plutselig endre betingelsene midtveis i avtaleperioden er dårlig transportpolitikk, dårlig miljøpolitikk, dårlig kommunalpolitikk – og et avtalebrudd med viktige partnere i kampen for å redusere klimagassutslipp.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Regjeringen har økt satsingen på kollektivløsninger i de største byene. Bevilgningene har økt markant og det jobbes mer strukturert med helhetlig sammenheng mellom infrastruktur og arealbruk.
Staten inngikk i 2016 en bymiljøavtale med Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune. Denne bymiljøavtalen omfatter hele porteføljen i Miljøpakken i Trondheim.
Som en del av bymiljøavtalen vil staten dekke halvparten av kostnadene til MetroBussen gjennom ordningen med statlig tilskudd til viktige fylkeskommunale kollektivtransportprosjekter.
MetroBussen går i hovedsak på fylkesvei. Investeringer på fylkesveinettet er omfattet av lov om kompensasjon av merverdiavgift for kommuner og fylkeskommuner mv.. Regjeringen har ingen intensjon om å endre loven om kompensasjon av merverdiavgift, i denne sammenhengen. Vi forholder oss til gjeldende regelverk og vil ikke kutte refusjon av merverdiavgift på investeringer på fylkesvei. Det er altså ikke riktig at vi "har funnet det for godt å kutte momsrefusjon på investeringstilskudd."
Ordningen med statlig tilskudd til store fylkeskommunale infrastrukturprosjekter for kollektivtransport er en ny ordning, for å ytterligere støtte opp under nullvekstmålet og redusere klimagassutslippene. Prosjektene innenfor denne ordningen inneholder både bane- og bussprosjekter. Bussprosjektene inneholder tiltak både på riks- og fylkesvei.
Forhold knyttet til omklassifisering fra riks- til fylkesvei kompliserer beregningene av mva. noe. Disse forholdene må behandles likt på tvers av byområde og kollektivløsninger. Departementet vil komme med presiseringer knyttet til dette når hele saken er ferdig behandlet.
Staten vil bidra med halvparten av beløpet til MetroBussen i Trondheim, og forventer at man fra lokalt hold bidrar med like mye, slik intensjonen er i denne ordningen. Det er ønskelig å starte arbeidet med å reforhandle bymiljøavtalen til en byvekstavtale i starten av juni. Dette kan bli tema da.