Skriftlig spørsmål fra Ingalill Olsen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1493 (2017-2018)
Innlevert: 03.05.2018
Sendt: 04.05.2018
Besvart: 15.05.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Ingalill Olsen (A)

Spørsmål

Ingalill Olsen (A): I henhold til NTP så avventer Avinor samferdselsdepartementets innstilling til videre framdrift knyttet til ny lufthavn i Hammerfest. Avinor har gjennomført studier av værmessige og operative forutsetninger for en ny lufthavn. Med bakgrunn i regularitet på 98,5 % er Grøtnes den naturlige lokasjon å jobbe videre med.
Vil statsråden be Avinor om å gå igang med en KVU for ny lufthavn i Hammerfest snarlig?

Begrunnelse

Ny lufthavn i Hammerfest

Hammerfest lufthavn (HFT) er Avinors mest trafikkerte lufthavn med kort rullebane. Med 13 900 fly- og helikopterbevegelser var HFT i 2017 den 9. mest trafikkerte av Avinors lufthavner, med flere bevegelser enn blant annet Alta, Harstad Narvik, Kristiansund og Haugesund.
Siden årtusenskiftet er det spesielt olje- og gassrelaterte aktiviteter som har bidratt til vekst i trafikken over HFT. Oljeselskapene har stort behov for å fly mannskap til Hammerfest, og den oljerelaterte sysselsettingen i området er økende. Fra 1998 til 2007 økte denne delen av trafikken fra 1000 i 1998 til ca. 50 000 i forbindelse med utbyggingen av Snøhvitfeltet og Melkøya. Aktiviteten har også medført omfattende offshore-trafikk ut fra Hammerfest. Inntil 2012 lå offshore-trafikken på maksimalt rundt 6000 passasjerer per år, men aktiviteten er nå på vei oppover i forbindelse med utbyggingen av Goliatfeltet og leting etter nye funn og nådde en foreløpig topp med 28 000 passasjerer i 2015. Totalt nådde trafikken over HFT 163 000 terminalpassasjerer i 2017.
Utsiktene til økt aktivitet i Barentshavet gjør at det ligger an til økt aktivitet for Hammerfestregionen i årene fremover. Oljedirektoratet anslår at 65 % av de uoppdagede ressursene på norsk sokkel befinner seg i Barentshavet. Hammerfest har allerede etablert seg som basebyen i nord, med to baser lokalisert. I tillegg har byen den største leverandørklyngen i Nord Norge.
Veksten i Hammerfest/Kvalsund skyldes i hovedsak olje og gass, men området har naturligvis et omfattende næringsliv utenom olje/gass.
Avinor har på bakgrunn av Meld. St. 26 2012 – 2013 (NTP 2014 – 2023) og Meld. St. 33 (2016 – 2017(NTP 2018-2029) gjennomført studier av de værmessige og operative forutsetningene for å anlegge ny lufthavn i Hammerfest. To alternative lokasjoner, Grøtnes og Fuglenesdalen, har vært utredet. Arbeidet er ferdigstilt pr. desember 2017. Mandatet har vært å analysere hvordan de værmessige forholdene vil påvirke trafikkavviklingen dersom det anlegges ny lufthavn på nevnte lokaliteter.
Det har vært gjennomført værmålinger i to hele vintersesonger på begge lokalitetene.
Dersom det anlegges en ny lufthavn på Grøtnes er det forventet at 98,5 % av alle flyvninger vil kunne gjennomføres.
Ulempene med dagens lufthavn knytter seg hovedsakelig til værmessig tilgjengelighet, manglende passasjerkapasitet og kort rulle bane.
En ny lufthavn kan løse disse problemene.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Avinor avsluttet i desember 2017 arbeidet med å vurdere værmessige og operative forhold ved to mulige lokaliteter for en eventuell ny lufthavn ved Hammerfest, - Grøtnes og Fuglenesdalen. Avinor konkluderte med at bare Grøtnes vil gi tilfredsstillende regularitet. Avinor foreslår for Samferdselsdepartementet at det gjennomføres en samfunnsøkonomisk analyse av tre alternativer for å betjene den fremtidige flytrafikken til/fra Hammerfest:

0. Fortsatt bruk av dagens lufthavn – som nå
1. Bygge ut dagens lufthavn maksimalt
2. Legge ned dagens lufthavn og bygge en ny lokal lufthavn på Grøtnes

Avinor vurderte i 2012 investeringskostnadene ved en ny lufthavn på Grøtnes med 1199 meter rullebane til å være 1,65 mrd. kr i basisalternativet (og 1,3 mrd. kr og 2,2 mrd. kr i hhv lavt og høyt alternativ). Prosjektet vil ikke være bedriftsøkonomisk lønnsomt for Avinor, og selskapets økonomi tillater ikke nye, store ulønnsomme investeringer. Avinor må derfor bli tilført midler hvis flyplassen skal bygges. Regjeringen jobber nå med vurderinger av hvordan anbefalingene fra Avinor skal følges opp. Regjeringen legger opp til å omtale spørsmålet om en eventuell ny lufthavn ved Hammerfest i neste Nasjonal transportplan.