Ingalill Olsen (A): I henhold til NTP så avventer Avinor samferdselsdepartementets innstilling til videre framdrift knyttet til ny lufthavn i Hammerfest. Avinor har gjennomført studier av værmessige og operative forutsetninger for en ny lufthavn. Med bakgrunn i regularitet på 98,5 % er Grøtnes den naturlige lokasjon å jobbe videre med.
Vil statsråden be Avinor om å gå igang med en KVU for ny lufthavn i Hammerfest snarlig?
Begrunnelse
Ny lufthavn i Hammerfest
Hammerfest lufthavn (HFT) er Avinors mest trafikkerte lufthavn med kort rullebane. Med 13 900 fly- og helikopterbevegelser var HFT i 2017 den 9. mest trafikkerte av Avinors lufthavner, med flere bevegelser enn blant annet Alta, Harstad Narvik, Kristiansund og Haugesund.
Siden årtusenskiftet er det spesielt olje- og gassrelaterte aktiviteter som har bidratt til vekst i trafikken over HFT. Oljeselskapene har stort behov for å fly mannskap til Hammerfest, og den oljerelaterte sysselsettingen i området er økende. Fra 1998 til 2007 økte denne delen av trafikken fra 1000 i 1998 til ca. 50 000 i forbindelse med utbyggingen av Snøhvitfeltet og Melkøya. Aktiviteten har også medført omfattende offshore-trafikk ut fra Hammerfest. Inntil 2012 lå offshore-trafikken på maksimalt rundt 6000 passasjerer per år, men aktiviteten er nå på vei oppover i forbindelse med utbyggingen av Goliatfeltet og leting etter nye funn og nådde en foreløpig topp med 28 000 passasjerer i 2015. Totalt nådde trafikken over HFT 163 000 terminalpassasjerer i 2017.
Utsiktene til økt aktivitet i Barentshavet gjør at det ligger an til økt aktivitet for Hammerfestregionen i årene fremover. Oljedirektoratet anslår at 65 % av de uoppdagede ressursene på norsk sokkel befinner seg i Barentshavet. Hammerfest har allerede etablert seg som basebyen i nord, med to baser lokalisert. I tillegg har byen den største leverandørklyngen i Nord Norge.
Veksten i Hammerfest/Kvalsund skyldes i hovedsak olje og gass, men området har naturligvis et omfattende næringsliv utenom olje/gass.
Avinor har på bakgrunn av Meld. St. 26 2012 – 2013 (NTP 2014 – 2023) og Meld. St. 33 (2016 – 2017(NTP 2018-2029) gjennomført studier av de værmessige og operative forutsetningene for å anlegge ny lufthavn i Hammerfest. To alternative lokasjoner, Grøtnes og Fuglenesdalen, har vært utredet. Arbeidet er ferdigstilt pr. desember 2017. Mandatet har vært å analysere hvordan de værmessige forholdene vil påvirke trafikkavviklingen dersom det anlegges ny lufthavn på nevnte lokaliteter.
Det har vært gjennomført værmålinger i to hele vintersesonger på begge lokalitetene.
Dersom det anlegges en ny lufthavn på Grøtnes er det forventet at 98,5 % av alle flyvninger vil kunne gjennomføres.
Ulempene med dagens lufthavn knytter seg hovedsakelig til værmessig tilgjengelighet, manglende passasjerkapasitet og kort rulle bane.
En ny lufthavn kan løse disse problemene.