Skriftlig spørsmål fra Willfred Nordlund (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1497 (2017-2018)
Innlevert: 03.05.2018
Sendt: 04.05.2018
Rette vedkommende: Forsvarsministeren
Besvart: 14.05.2018 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Willfred Nordlund (Sp)

Spørsmål

Willfred Nordlund (Sp): Hva er nåværende beregnet kostnad for det nylig oppståtte behovet for totalt omlag 60 000 kvm flyoperative flater ved Evenes Lufthavn for MPA og hvordan forklares forskjellen i tidligere opplyst antall kvm behov fra departementet med det som fremkommer i KVU og KS1 og står departementet fast på at kostnaden er omlag den samme for 16 000 kvm som 60 000 kvm?

Begrunnelse

I KS1 Evenes Lufthavn, rapportnummer D054a, side 54, står det at "Behovet for nye flyoperative flater dreier seg i hovedsak om etablering av infrastruktur for MPA, som utgjør om lag 60.000 kvadratmeter".
I langtidsplanen for forsvarssektoren Prop. 151 S (2015–2016)) er kostnader knyttet til mulighet for innendørsvask av nye maritime overvåkningsfly tatt med. Det er videre lagt til grunn at det utover det som det som finnes på Evenes i dag, må etableres om lag 16 000 kvadratmeter med operative flater knyttet til nytt maritimt patruljefly for blant annet å ha mulighet for armering og desarmering av fly. Samlet merkostnad til flyoperativt areal er beregnet til om lag 105 millioner.

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Jeg viser til brev fra Stortingets president av 4. mai 2018 med spørsmål fra stortingsrepresentant Willfred Nordlund om kvadratmeterbehov og kostnader knyttet til flyoperative flater ved Evenes.
For utbyggingen av enebase Evenes ble det i grunnlaget for langtidsplanen for forsvarssektoren, Prop. 151 S (2015–2016), foretatt generelle behovsanalyser for flyoperative flater. På dette tidspunktet la man til grunn at MPA-virksomheten skulle etableres i forbindelse med eksisterende hangar på Evenes, noe som innebar et merbehov på om lag 16 000 kvadratmeter operative flater knyttet til maritime patruljefly.
Gjennom konseptvalgutredning (KVU) Evenes ble det utarbeidet flere alternativer for utforming av basen, med ulike løsninger også for håndtering av behovene knyttet til de maritime patruljeflyene. I KVU er den beste løsningen for utformingen av basen totalt sett valgt. I den løsningen legges det opp til å etablere de maritime patruljeflyene i sør-vest, noe som innebærer at det isolerte behovet for nye flyoperative arealer til disse flyene øker fra om lag fra 16 000 til 60 000 kvadratmeter. Selv om behovet for nye flyoperative arealer øker med det valgte konseptet, innebærer konseptet også justerte kostnader på andre områder som gjør at den samlede løsningen fortsatt ligger innenfor den totale økonomiske planrammen som lå til grunn for Stortingets vedtak.
Det er ikke ønskelig eller hensiktsmessig å gå ut med det detaljerte kostnadsforutsetninger i den valgte løsningen av konkurransemessige årsaker. Kostnadene som er lagt til grunn for flyoperative flater på Evenes er derfor unntatt offentlighet jf. off. lov § 23.1.