Arne Nævra (SV): Hvilket faglig grunnlag har statsråden for å sette drift og vedlikehold på Østfoldbanen ut på anbud, når fagforbund og en rekke involverte advarer mot fragmentering av ansvar, og vil han gjennomføre denne privatiseringen uten å ta det til stortinget?
Begrunnelse
Drifts- og vedlikeholdsavdelingen har ca. 2000 ansatte og er i dag en del av kjerne-virksomheten til Bane NOR. Bane NOR har etter instrukser fra den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet, igangsatt en konsekvensstudie for å vurdere mulighetene for å konkurranseutsette og privatisere avdelingen som har det daglige vedlikeholdet av det norske jernbanenettet.
I arbeidet med konsekvensstudien, har Bane Nor i april foreslått at Østfoldbanen skal være en prøvestrekning for privatisering av drift og vedlikeholdsavdelingen.
Petter Gottschalk på BI, professor i ledelse, opplyser at en del bedrifter har begynt å insource igjen og at flere kommer til å gjøre det. Sverige, som har prøvd dette nå i ca. 10 år, har bestemt seg for å innlemme drift- og vedlikeholdsselskapet Infranord tilbake til Trafikvärket, som tilsvarer vårt Bane NOR, for å øke kontrollen over vedlikeholdet for å sikre stabil og robust jernbanedrift.
Jeg spurte statsråden om det samme i muntlig spørretime sist onsdag, men jeg fikk ikke klart svar på dette spørsmålet, muligens pga. for dårlig tid til besvarelse av flere beslektede spørsmål fra meg. Det er viktig at et så sentralt spørsmål for folkevalgte beslutningstakere, fagetatene og de ansatte at dette spørsmålet får et klart svar.