Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvor mange ubesvarte anrop har det vært til 02800 ved den nye operasjonssentralen i Ski siden åpningen 7. mars, hvor mange operatører er sentralen dimensjonert for, hvor mange ansatte er det p.t. ved sentralen og hvordan er disse tallene sammenlignet kapasitet, bemanning og ubesvarte anrop ved de gamle sentralene?
Begrunnelse
I spørretimen onsdag 2. mai stilte undertegnede spørsmål til statsråd Tor Mikkel Vara om hvor mange oppringinger politiets nye operasjonssentral i Ski har håndtert siden åpningen 7. mars, hvor mange anrop som har vært ubesvart, hvordan disse tallene er sammenlignet med før endringen og hvilke tiltak som blir gjennomført for å styrke kapasiteten.
Statsråden svarte på antall ubesvarte anrop til 112, men ikke hvor mange ubesvarte anrop det hadde vært til 02800. Vara sa imidlertid at «så skal det sies at det også føres statistikk over de andre anropene, til 02800, som viser at de fleste besvares, men at det også er grunn til store forbedringer.» Til Østlandssendingen 4. mai sier politimester i Øst politidistrikt, Steven Hasseldal, at de har blitt bedre på å svare på 112, «men det som er blitt dårligere er 02800-svarene våre». Hasseldal understreker i det samme intervjuet at det jobbes med tiltak for å bedre responsen.
Selv om de mest akutte hendelsene skal håndteres via 112, kan mange anrop til 02800 også gjelde liv og helse og fare for tap av økonomiske verdier.
Det er svært viktig at de som henvender seg til politiet, enten med tips eller spørsmål, får en rask og betryggende respons. Det er av vesentlig betydning å vite hvor mange av de drøyt 15 000 anropene til den nye sentralen som har blitt ubesvart og hvordan dette tallet er sammenlignet med de gamle sentralene, samt hvordan kapasitet og bemanning ved sentralen er sammenlignet med tidligere.