Willfred Nordlund (Sp): Kan statsråden redegjøre for hvorfor der i fremtiden ikke kan oppstå samtidighetskonflikt når "Mindre fly, som for eksempel F-35, maritime patruljefly og andre sivile 737-maskiner," bruker takse og rullebanen samtidig, samt om Luftfartstilsynet og Avinor har vært konferert med garanti om ytterligere fravik fra forskrift og dersom det ikke skal utgjøre en samtidighetskonflikt hva ny begrensning på antall flybevegelser på Evenes blir?
Begrunnelse
Det vises til svar på spørsmål fra undertegnede, publisert som Dokument nr. 15:1440 (2017-2018) og Dokument nr. 15:1408 (2017-2018) på Stortingets hjemmesider.
"I praksis innebærer avstanden mellom rullebanen og den parallelle taksebanen på Evenes at kun de største flytypene, som for eksempel Antonov og C-5, har behov for prosedyrer for ikke å takse samtidig med takeoff og landing. Mindre fly, som for eksempel F-35, maritime patruljefly og andre sivile 737-maskiner, kan benytte takse- og rullebanen samtidig."
Ifølge Avinor går grensen ved samtidig bruk på Evenes ved såkalt kategori C fly: https://ais.avinor.no/AIP/Latest/aip/ad/enev/EN_AD_2_ENEV_en.pdf
ENEV AD 2.20 lokalt lufthavnreglement, punkt 4.1 som er slik å forstå fra svaret fra forsvarsministeren datert 02.05.18 et fravik fra Forskrift om utforming av store flyplasser (BSLE E 3-2): https://lovdata.no/forskrift/2006-07-06-968 og ikke dermed bare et fravik fra internasjonale standarder eller "NATO criteria and standards for airfields" men også norske regler.
Jeg legger til grunn at henvisningen om maritime patruljefly relaterer seg til de nyinnkjøpte P8 Poseidon som er en modifisert militær utgave av Boeing 737-800 som også mange av våre allierte benytter eller skal benytte i fremtiden. Disse tilhører ikke samme kategori ifølge offentlig tilgjengelig data.