Skriftlig spørsmål fra Willfred Nordlund (Sp) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1526 (2017-2018)
Innlevert: 08.05.2018
Sendt: 08.05.2018
Besvart: 22.05.2018 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Willfred Nordlund (Sp)

Spørsmål

Willfred Nordlund (Sp): Kan statsråden redegjøre for hvorfor der i fremtiden ikke kan oppstå samtidighetskonflikt når "Mindre fly, som for eksempel F-35, maritime patruljefly og andre sivile 737-maskiner," bruker takse og rullebanen samtidig, samt om Luftfartstilsynet og Avinor har vært konferert med garanti om ytterligere fravik fra forskrift og dersom det ikke skal utgjøre en samtidighetskonflikt hva ny begrensning på antall flybevegelser på Evenes blir?

Begrunnelse

Det vises til svar på spørsmål fra undertegnede, publisert som Dokument nr. 15:1440 (2017-2018) og Dokument nr. 15:1408 (2017-2018) på Stortingets hjemmesider.

"I praksis innebærer avstanden mellom rullebanen og den parallelle taksebanen på Evenes at kun de største flytypene, som for eksempel Antonov og C-5, har behov for prosedyrer for ikke å takse samtidig med takeoff og landing. Mindre fly, som for eksempel F-35, maritime patruljefly og andre sivile 737-maskiner, kan benytte takse- og rullebanen samtidig."

Ifølge Avinor går grensen ved samtidig bruk på Evenes ved såkalt kategori C fly: https://ais.avinor.no/AIP/Latest/aip/ad/enev/EN_AD_2_ENEV_en.pdf
ENEV AD 2.20 lokalt lufthavnreglement, punkt 4.1 som er slik å forstå fra svaret fra forsvarsministeren datert 02.05.18 et fravik fra Forskrift om utforming av store flyplasser (BSLE E 3-2): https://lovdata.no/forskrift/2006-07-06-968 og ikke dermed bare et fravik fra internasjonale standarder eller "NATO criteria and standards for airfields" men også norske regler.
Jeg legger til grunn at henvisningen om maritime patruljefly relaterer seg til de nyinnkjøpte P8 Poseidon som er en modifisert militær utgave av Boeing 737-800 som også mange av våre allierte benytter eller skal benytte i fremtiden. Disse tilhører ikke samme kategori ifølge offentlig tilgjengelig data.

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: P-8 Poseidon er en Boeing 737 med om lag én meter lengre vingespenn enn den mest brukte sivile modellen B737-800. Dette betyr at P-8 Poseidon har et vingespenn som gjør at den så vidt kommer over i en størrelseskategori over den mest brukte sivile modellen. Forsvaret har ofte operert med fly av denne kategorien på Evenes, spesielt transportfly av typen C-130J. Lufttrafikktjenesten har gode prosedyrer og er trent for å håndtere slik trafikk. Erfaring tilsier at dette ikke medfører kapasitetsutfordringer, og Avinor ser ikke for seg at operasjoner med P-8 Poseidon fra Evenes vil medføre samtidighetsproblematikk. F-35 har så lite vingespenn at dette heller ikke vil utløse begrensninger for annen flytrafikk på Evenes.
Representanten refererer til Bestemmelser for sivil luftfart (BSL E 3-2). For ordens skyld gjøres det oppmerksom på at Harstad/Narvik lufthavn, Evenes er sertifisert iht. nytt EU-regelverk for flyplassutforming. Nasjonal forskrift BSL E 3-2 gjelder derfor ikke lenger. EU-regelverket beskriver retningslinjer for avstander mellom rullebane og parallelle taksebaner. På lufthavner der disse retningslinjene ikke fullt ut oppfylles, må trafikken fortsatt avvikles iht. lokale prosedyrer. Slike prosedyrer er etablert på Evenes og på flere av Avinors øvrige lufthavner.
Banesystemet på Evenes har kapasitet som ligger godt over fremtidig planlagt aktivitet. Avinor har utarbeidet en masterplan for Evenes som skisserer behovet i et 30-årsperspektiv. Avinor vurderer den planlagte trafikkavviklingen av både sivil og militær trafikk, inkludert P-8 Poseidon, på Evenes som uproblematisk, og har vist til at banesystemet i dag har en kapasitet på omlag 25 flybevegelser per time. Evenes har i gjennomsnitt om lag 30 flybevegelser per dag. Forsvaret legger opp til et aktivitetsnivå som vil medføre opp mot 16 flybevegelser per døgn i snitt i tillegg til dagens flybevegelser, inkludert treningsflyging. Selv om disse flybevegelsene er ujevnt fordelt på dager og tider av døgnet, er det ikke sannsynlig at det vil bli behov for en utvidelse av banesystemet på Evenes av kapasitetshensyn.
Det har blitt gjort grundige vurderinger rundt rullebanesystemet på Evenes i forkant av den politiske behandlingen av to langtidsplaner. I tillegg har det blitt utarbeidet en konseptvalgutredning for Evenes. Avinor var en viktig bidragsyter i dette arbeidet. Verken i langtidsplanarbeidet eller i konseptvalgutredningen for Evenes har det blitt avdekket behov for oppgradering av banesystemet på Evenes.