Skriftlig spørsmål fra Eigil Knutsen (A) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1537 (2017-2018)
Innlevert: 09.05.2018
Sendt: 09.05.2018
Besvart: 18.05.2018 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Eigil Knutsen (A)

Spørsmål

Eigil Knutsen (A): Hvilke hensyn ble avveid i 2017 som gjorde at man ikke utvidet forbudet til å også gjelde private forbrukere, og hva har endret seg siden den gang som gjør at regjeringen har snudd i saken?

Begrunnelse

Da Arbeids- og sosialdepartementet hadde på høring forslag til endringer i godkjenningsordningen for renholdsbransjen i 2017, ble det også vurdert å utvide forbudet for næringsdrivende til å kjøpe renholdstjenester fra virksomheter som mangler godkjenning til også å gjelde private forbrukere. Etter en avveiing av ulike hensyn ble det ikke foretatt endringer på dette området den gang.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Jeg viser til mitt svar på representantforslag 198 S (2017-2018) om å styrke godkjenningsordningen for renhold, hvor jeg gjorde rede for flere grep regjeringen har gjort det siste året for å motvirke at ordningen misbrukes. I svaret gjorde jeg også rede for at regjeringen vil innføre et forbrukerforbud mot kjøp av renhold fra ikke-godkjente renholdsvirksomheter. Da Arbeids- og sosialdepartementet hadde på høring forslag til endringer i godkjenningsordningen for renholdsbransjen i 2017, ble det vurdert å utvide forbudet for næringsdrivende mot å kjøpe renholdstjenester fra virksomheter som mangler godkjenning, til å også gjelde forbrukere. Departementet ba også om høringsinstansenes syn på dette. Etter en avveining av de ulike hensyn og dilemmaer ble det ikke foretatt endringer på dette området den gang. Det er imidlertid fortsatt uløste problemer i renholdsbransjen og særlig i privatmarkedet, noe som blant annet fører til at useriøse aktører utkonkurrerer renholdsvirksomheter som følger lover og regler. På bakgrunn av dette mener jeg at det fortsatt er grunner som taler for at det ikke skal være lov for forbrukere å kjøpe renholdstjenester fra ikke-godkjent virksomhet, til tross for at det også er dilemmaer knyttet til dette. Et forbud vil kunne bidra til å begrense markedet for useriøse aktører, og det vil være et kraftig signal til forbrukermarkedet. Vi har derfor kommet til at vi ønsker å utvide forbudet til også å gjelde forbrukere, med virkning fra 1. juli 2018, slik vi åpnet for i høringsnotatet sendt ut i 2017.