Skriftlig spørsmål fra Sandra Borch (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1539 (2017-2018)
Innlevert: 09.05.2018
Sendt: 09.05.2018
Besvart: 18.05.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Sandra Borch (Sp)

Spørsmål

Sandra Borch (Sp): Vil statsråden ta initiativ til å endre regelverket slik at frivillige, lag og foreninger kan bidra sitt lokalsamfunn rent for søppel i veikanter og andre offentlige arealer?

Begrunnelse

Mai er tiden for vårrengjøring både inne og ute, og mange kommuner sørger også for at det blir plukket opp plast og søppel ute i det offentlige nå før nasjonaldagen.
Plukking av søppel har i mange år vært drevet på dugnad, og flere lag og foreninger har fått penger i klubbkassa for å utføre jobben. Vi ser nå at det er satt aldersgrense på 18 år for å plukke søppel langs riksvei og fylkesvei. Noe som gjør at flere lag og foreninger ikke får deltatt i søppelplukking.
Ifølge gjeldende bestemmelser til Vegdirektoratet er det nemlig slik at personell som utfører søppelplukking langs riks- eller fylkesveg skal ha opplæring i arbeidsvarsling, på lik linje med annet personell som utfører andre oppgaver langs vegen.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Dette spørsmålet ble også tatt opp i spørsmål 1463 til besvarelse fra representanten Geir Pollestad. Som varslet i svaret til representanten Pollestad er dette noe jeg allerede følger opp.
Vi har alle glede av at vegene våre og områdene rundt blir holdt rene og pene. Vegvesenet har krav til renhold i sine driftskontrakter, men det gjøres også en betydelig dugnadsinnsats lokalt for å sikre et godt miljø og trivelige omgivelser. Dette engasjementet og dugnadsånden ønsker jeg å ta vare på og stimulere ytterligere. Jeg er derfor ikke tilfreds med tilbakemeldinger om at flere som ønsker å bidra ikke slipper til på grunn av krav og formaliteter som oppleves unødvendige.
Det er naturlig at det er restriksjoner på hva slags dugnad en kan gjennomføre på vegstrekninger der det til vanlig er forbud mot gåing og sykling. Langs våre motorveger er det fornuftig med strenge regler, nødvendig informasjonsarbeid i forkant og lignende. På disse vegene vil det i utgangspunktet ikke være aktuelt for andre enn profesjonelle entreprenører å gjøre arbeid.
På store deler av vårt vegnett er det derimot ikke restriksjoner på gåing og sykling langs vegen. La meg understreke at det ikke er noen restriksjoner mot at privatfolk i dag kan plukke søppel på eget initiativ langs veger der det er lov til å ferdes som gående. Regler om aktsom adferd gjelder uavhengig av om en går langs vegen i en transportfase, for å pleie kropp og sjel eller ønsker å plukke søppel. Nettopp derfor bør det heller ikke være behov for at en skal måtte ta omfattende kursing for dugnadsarbeid med søppelplukking. Jeg har derfor tatt initiativ mot Vegdirektoratet om at dagens regler blir endret, slik at terskelen for å gjennomføre organiserte ryddedugnader blir kraftig forenklet.
Det er naturlig at en i en slik dugnadsjobb utpeker en ansvarlig for gruppen og at vedkommende har kontakt med ansvarlig driftsentreprenør på vegstrekningen i forkant for å planlegge innsatsen og sikre at en ikke kommer i konflikt med annet arbeid på strekningen. Det er også naturlig at den som er ansvarlig for dugnaden informerer gruppen om spesielle forhold på strekningen, sikrer bruk av "gule vester" og minner om gode forholdsregler innen trafikksikkerhetsarbeidet.
For å ytterligere å stimulere til dugnadsarbeid langs vegene våre har jeg bedt vegdirektøren om å se på etablering av initiativ i tråd med USAs "Adopt a highway", der organisasjoner eller grupper tar ansvar for å holde det pent og ryddig langs veger og i lokalmiljø, og der en setter opp skilt til informasjon og inspirasjon om dette. Vi har også eksempler på dette i Norge, men jeg ønsker dette mer utbredt og bedre organisert. I det arbeidet må Vegdirektoratet se på hvordan dagens driftskontrakter kan tilpasses slik at renholdsarbeid langs vegene blir utført av dugnadsgjenger, "pøbelprosjekt' eller lignende — helt frivillig eller delvis kompensert fra driftsansvarlig for strekningen der arbeidsomfanget er stort.
Folk som gjør en ekstra innsats for andre og miljøet fortjener ros og ikke å bli belastet med et tungvint regelverk. Initiativene nevnt ovenfor håper jeg er både viktige signaler og konkrete bidrag til å stimulere dugnadsånden fremover.