Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1552 (2017-2018)
Innlevert: 09.05.2018
Sendt: 09.05.2018
Besvart: 18.05.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Mellom Orkdal og Øysand i Trøndelag skal tunnelene utbedres på E-39, slik at de innfrir tunnelsikkerhetsforskriften. I den forbindelse er et av alternativene SVV foreslår å stenge veien i ett år.
Vil statsråden be SVV holde veien åpen under utbedringen?

Begrunnelse

Det har vært gjentatte bekymringer og medieoppslag om konsekvensene av å stenge en av Trøndelags mest trafikkerte veier. Bla trafikksikkerheten til de som bor langs den foreslåtte omkjøringsveien. Store forsinkelser for næringslivet, og ikke minst diskusjonen rundt at så snart bompengeinnkrevingen av et OPS-prosjekt er ferdig, så blir veien stengt. Et enstemmig fylkesting har støttet kravene om at ikke veien blir stengt. Regionråd og Næringsforening det samme.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Tunnelene på E39 mellom Orkdal og Øysand skal utbedres for å oppfylle kravene i tunnelsikkerhetsforskriften. Tunnelene ligger på OPS-strekningen Klett – Bårdshaug i Trøndelag. Statens vegvesen har derfor lagt til grunn at utbedringen skal gjennomføres av OPS-selskapet. Arbeidet er planlagt å starte opp høsten 2018 for å kunne bli ferdig i løpet av 2019, men forhandlingene med OPS-selskapet om utbedringen er ennå ikke sluttført.
Det pågår et omfattende arbeid med tunnelrehabilitering av riksvegene i tråd med kravene i tunnelsikkerhetsforskriften. Kostnader med trafikkavvikling i anleggsperioden utgjør for mange tunneler en vesentlig del av utbedringskostnadene. Det er nødvendig å finne løsninger for tunnelarbeidene og trafikkavviklingen som gir lavest mulig kostnad for både trafikanter og samfunn. Det er derved viktig at arbeidet kan gjennomføres raskt og rasjonelt, slik at anleggskostnadene kan minimeres og trafikantene raskt kan få sikre og gode tunneler. Samtidig må forstyrrelsene for både trafikantene og omgivelsene bli så lave som mulig i arbeidsperioden.
Grunnlaget for forhandlingene så langt på E39 i Trøndelag er tunnelstenging på kveld, natt og helg. Det gjøres imidlertid nå vurderinger av om det kan være gunstig økonomisk samlet sett å utføre tiltak på tilliggende omkjøringsnett for å kunne stenge tunnelene i større grad under arbeidet, og derigjennom redusere gjennomføringstiden og den samlede kostnaden.
Det er flere forhold som er viktige i en slik vurdering. Blant annet må kapasiteten og trafikksikkerheten på en eventuell omkjøringsveg vurderes grundig, jf. at dagens årsdøgntrafikk (ÅDT) på E39 er om lag 12 000. Statens vegvesen har derfor satt i gang et arbeid med en konsekvens- og risikovurdering ved å overføre trafikken fra E39 til fv 800. Følgende tre alternativer inngår i vurderingen:

• Alt.1 Stengning av hele strekningen (Thamshavn-Øysand)
• Alt.2 Stengning seksjonsvis (Thamshavn-Børsa) – (Børsa-Øysand)
• Kun nattestengning (20:00 – 06:00)

Lokale myndigheter, politi og brannvesen er involvert i arbeidet med risikovurderingene.
Jeg legger til grunn at både trafikantene og lokale myndigheter ønsker seg sikrere tunneler, men har merket meg at det finnes en sterk lokal bekymring for store negative konsekvenser dersom Statens vegvesen velger å stenge E39 hele døgnet i rehabiliteringsperioden. Jeg har imidlertid tillit til at Statens vegvesen finner gode og kostnadseffektive løsninger sammen med lokale myndigheter. Samtidig forventer jeg at Statens vegvesen velger en løsning som baseres på en konsekvensanalyse der alle effekter av de ulike stengningsalternativene vil bli belyst og forsvarlig vurdert.
Jeg vil derfor ikke be Statens vegvesen om å velge en bestemt løsning for trafikkavviklingen. Resultatene fra konsekvens- og risikovurderingen vil foreligge i begynnelsen av juni, og Statens vegvesen vil deretter vurdere løsning for utbedringene på bakgrunn av disse resultatene.