Skriftlig spørsmål fra Eirik Faret Sakariassen (SV) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1562 (2017-2018)
Innlevert: 09.05.2018
Sendt: 11.05.2018
Besvart: 23.05.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Eirik Faret Sakariassen (SV)

Spørsmål

Eirik Faret Sakariassen (SV): I Stavanger kommune opplever vi at antallet søkere i kø for lærerutdanning øker, selv om kommunen gir videreutdanning til alle den har kapasitet til.
Har statsråden en samlet nasjonal oversikt over antall lærere som må ta videreutdanning, en plan for å komme i mål innen 2025, en nasjonal oversikt over estimerte økonomiske og kvalitetsmessige konsekvenser av vedtaket om tilbakevirkende kraft, knyttet til bruk av vikarer, reiseutgifter, stipend og kostnader ved utdanningen?

Begrunnelse

I perioden 2015-2025 har regjeringen sterkt svekket kvaliteten i undervisningen for en hel generasjon av barn fordi lærere med allerede godkjent utdanning må gjennomføre videreutdanning i fagene norsk, engelsk og matematikk som en konsekvens av kompetansekravenes tilbakevirkende kraft. Denne ustrakte bruken av vikarer og ufaglærte kan umulig være i tråd med intensjonen om å ha godt kvalifiserte lærere. Drøyt 33 000 allmennlærere, mer enn 75 % av dem er kvinner har tatt sin utdanning i tråd med norsk lov, fått faste stillinger, og i årevis undervist i skolefagene. Lærerne er for både kompetansekravene og etterspør videreutdanning, men de er imot at loven skal ha tilbakevirkende kraft. I perioden 2015-2025 vil bruken av ukvalifiserte lærere i norsk skole være langt høyere enn nødvendig på grunn av etterutdanningskrav med tilbakevirkende kraft for godkjente lærere. Undertegnede frykter at dette svekker kvaliteten i undervisningen for en generasjon av barn.
Samme periode gjennomføres også andre reformer innen utdanningsområdet i Norge, slik som femårig lærerutdanning og minstenorm for antall lærere.
Reformer som hver for seg er både positive og nødvendige, men som sammen gir store utfordringer for kommunene, både økonomisk og for å kunne skaffe nok kvalifiserte lærere til å undervise.
Dette er noe som også bekymrer Utdanningsforbundet i Stavanger, og mange andre steder.