Else-May Norderhus (A): FrP sin fylkesleder i Møre og Romsdal har uttalt at alle riksveiprosjekter nå må utsettes for å få penger til vedlikehold av fylkesveier. Disse riksveiprosjektene skulle vært levert i siste halvdel av forrige NTP. Det er under ett år siden NTP ble vedtatt.
Planlegger regjeringen allerede nå å skrinlegge deler av NTP ved å utsette alle riksveiprosjekter for å finne en løsning for fylkesveiene i Møre og Romsdal som skulle vært levert i siste halvdel av forrige NTP?
Begrunnelse
Fylkesleder i Fremskrittspartiet og leder av plannemnda for samferdselssaker i fylkeskommunen Frank Sve har uttalt til Romsdals Budstikke den 14.5.2018 at sitat:
"Vi er i ferd med å få en situasjon der fylkesvegene forfaller dramatisk. Det kan gå helt bananas. Når 86 prosent av vegnettet i Møre og Romsdal består av fylkesveger, er det disse vegene vi må sørge for å holde ved like og sikre, før vi gaper over nye milliardprosjekt på riksvegene. Pengene må først brukes på fylkesvegnettet. Vi kan ikke bygge luftslott for noen få tusen biler på riksvegene mens store deler av fylkesvegnettet holder på å falle fra hverandre"
videre uttaler han at sitat:
"Vi må ta en time-out i pengebruken på nye storprosjekt på riksvegene. Vi har ganske enkelt ikke råd å bruke 15 til 30 milliarder kroner på fjordkryssinger når vi ikke har råd til å bruke fem milliarder kroner på vedlikehold av fylkesvegene vi allerede har. Vi politikere i Møre og Romsdal må stå sammen og si: «Nok er nok».
Innfartsvegen til Ålesund med Lerstad vegen er godkjent i Nasjonal Transportplan i tillegg til Betna-Stormyra på E39, krabbefelt opp Ørskogfjellet, utbedringene på E136 gjennom Romsdalen og Lerstad vegen i Ålesund.
Alt annet må vente. Vi må senke ambisjonsnivået ned til et helt annet nivå, og slutte å tenke på «luftslott», avslutter Frank Sve oppslaget i Romsdals Budstikke.