Skriftlig spørsmål fra Else-May Norderhus (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1586 (2017-2018)
Innlevert: 15.05.2018
Besvart: 18.05.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Else-May Norderhus (A)

Spørsmål

Else-May Norderhus (A): FrP sin fylkesleder i Møre og Romsdal har uttalt at alle riksveiprosjekter nå må utsettes for å få penger til vedlikehold av fylkesveier. Disse riksveiprosjektene skulle vært levert i siste halvdel av forrige NTP. Det er under ett år siden NTP ble vedtatt.
Planlegger regjeringen allerede nå å skrinlegge deler av NTP ved å utsette alle riksveiprosjekter for å finne en løsning for fylkesveiene i Møre og Romsdal som skulle vært levert i siste halvdel av forrige NTP?

Begrunnelse

Fylkesleder i Fremskrittspartiet og leder av plannemnda for samferdselssaker i fylkeskommunen Frank Sve har uttalt til Romsdals Budstikke den 14.5.2018 at sitat:

"Vi er i ferd med å få en situasjon der fylkesvegene forfaller dramatisk. Det kan gå helt bananas. Når 86 prosent av vegnettet i Møre og Romsdal består av fylkesveger, er det disse vegene vi må sørge for å holde ved like og sikre, før vi gaper over nye milliardprosjekt på riksvegene. Pengene må først brukes på fylkesvegnettet. Vi kan ikke bygge luftslott for noen få tusen biler på riksvegene mens store deler av fylkesvegnettet holder på å falle fra hverandre"

videre uttaler han at sitat:

"Vi må ta en time-out i pengebruken på nye storprosjekt på riksvegene. Vi har ganske enkelt ikke råd å bruke 15 til 30 milliarder kroner på fjordkryssinger når vi ikke har råd til å bruke fem milliarder kroner på vedlikehold av fylkesvegene vi allerede har. Vi politikere i Møre og Romsdal må stå sammen og si: «Nok er nok».

Innfartsvegen til Ålesund med Lerstad vegen er godkjent i Nasjonal Transportplan i tillegg til Betna-Stormyra på E39, krabbefelt opp Ørskogfjellet, utbedringene på E136 gjennom Romsdalen og Lerstad vegen i Ålesund.
Alt annet må vente. Vi må senke ambisjonsnivået ned til et helt annet nivå, og slutte å tenke på «luftslott», avslutter Frank Sve oppslaget i Romsdals Budstikke.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Med Nasjonal transportplan 2018-2019 (NTP) legges hovedlinjene for samferdselssektoren de neste årene. Regjeringen har som ambisjon å følge opp NTP.
Samferdselsbudsjettet for 2018 viser at NTP ikke bare er en ambisjon, men en plan regjeringen er godt i gang med å følge opp. Regjeringen har kraftig økt satsingen på vedlikehold av og investering i transportinfrastruktur. Under regjeringen Solberg har vedlikeholdsetterslepet på riksveinettet blitt redusert for første gang på flere tiår.
Samtidig er det et stort vedlikeholdsetterslep på fylkesveinettet. I NTP for perioden 2014 – 2023 heter det at det er "regjeringens vurdering at fylkeskommunene ikke vil være i stand til å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på fylkesveinettet, uten ekstraordinær statlig finansiering". På bakgrunn av det tilrådde regjeringen Stoltenberg II å styrke rammetilskuddet slik at fylkeskommunene kunne fornye og ruste opp fylkesveinettet. Rammen for dette ble satt til 10 mrd. kr for 10-årsperioden, som en del av de frie midlene til fylkeskommunene. Midlene skulle fordeles etter særskilte kriterium, basert på vedlikeholdsetterslep i den enkelte fylkeskommune. 2,75 mrd. kr skulle etter framlegget i NTP (2014-2023) brukes til formålet i første fireårsperiode. I tråd med dette gjorde regjeringen Stoltenberg II framlegg om å sette av 500 mill. kr til fordeling i statsbudsjettet for 2014.
Regjeringen Solberg delte vurderingen av at det var behov for midler til å fornye og å ruste opp fylkesveiene. I sitt tilleggsframlegg til statsbudsjettet for 2014 økte regjeringen Solberg summen til særskilt fordeling for 2014 fra 500 mill. kr til 780 mill. kr. Den årlige summen til fordeling til dette formålet økte årlig i fireårsperioden, til 1320 mill. kr i budsjettet for 2017. For fireårsperioden 2014 – 2017 er det bevilget om lag 4 294 mill. kr (nominelt) til fordeling til formålet. Det er vesentlig mer enn målsettingen i NTP (2014-2023) om 2 750 mill. kr.
Rammen for dette er satt til 15,6 mrd. kr for planperioden 2018 - 2029. I budsjettet for 2018 er det satt av 1 355 mill. kr innenfor rammetilskuddet til fylkeskommunene for fordeling til formålet.
Ved behandlingen av Dokument 8:119 S (2017-2018) og Innst. 241 S (2017-2018) vedtok Stortinget 3. mai 2018 en anmodning til regjeringen om å utrede en belønningsordning i forbindelse med rullering av NTP, der fylkeskommunen etter en forpliktende plan kan søke om medfinansiering fra staten etter gitte kriterium for å redusere vedlikeholdsetterslepet på fylkesveinettet. På bakgrunn av Stortingets anmodning vil regjeringen fram mot rullering av ny NTP utrede en slik belønningsordning.