Skriftlig spørsmål fra Lise Christoffersen (A) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1601 (2017-2018)
Innlevert: 15.05.2018
Sendt: 16.05.2018
Besvart: 28.05.2018 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Lise Christoffersen (A)

Spørsmål

Lise Christoffersen (A): I tariffoppgjøret 2016 var det enighet om at partene, i samarbeid med departementet, skulle rette en felles henvendelse til ILO for å avklare spørsmålet om det var forenlig med ILO-konvensjon 137 å gjøre unntak for fortrinnsretten for havnearbeidere i havneområder med "eksklusiv råderett".
Når ble slik henvendelse sendt, og når fikk man svar med hvilket innhold?

Begrunnelse

Arbeidsretten har i dommer av 8. oktober 2014 og 25. august 2015 uttalt at hvis en bedrift har "eksklusiv råderett" over et havneområde, så ble fortrinnsretten for havnearbeidere i den tidligere Rammeavtalen mellom partene i praksis gjort til en hovedregel. LO har reist spørsmål om dette er forenlig med ILO-konvensjon 137 og meldt dette spørsmålet inn til departementet i forbindelse med regjeringens årlige ILO-rapportering.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Arbeids- og sosialdepartementet mottok i november 2016 en felles henvendelse fra Norsk Transportarbeiderforbund og NHO Logistikk og Transport hvor de anmodet departementet om: "…å iverksette et arbeid opp mot ILO for å avklare om ILO 137 er korrekt implementert i Norge". Bakgrunnen for anmodningen var en enighet som ble oppnådd mellom partene under meklingen for losse- og lasteoverenskomstene som ble sluttført i september 2016.
Departementet har hatt dialog med partene om forholdet mellom overenskomstene og ILO-konvensjon 137 om havnearbeid både skriftlig og i møter.
Vurderinger rundt hvorvidt konvensjoner er korrekt implementert, inngår som en del av ILOs rapporteringssystem. Implementering og etterlevelse blir vurdert av ILOs ekspertkomité på bakgrunn av landenes rapporter. Siste rapport fra de norske myndighetene på konvensjon 137 ble gjort i 2017. I forbindelse med rapporteringen skal også partene uttale seg. De spørsmålene som Transportarbeiderforbundet og NHO Logistikk og Transport har vært opptatt av når det gjelder implementeringen av ILO 137, ble tatt opp i rapporten, og er derfor formidlet til ILO. ILOs ekspertkomité har registrert partenes synspunkter, og bedt Norge kommentere disse forholdene, og gjøre rede for hvordan konvensjonen er implementert i Norge.
I september 2017 inngikk tariffpartene en ny overenskomst – Havne- og terminaloverenskomsten – som erstatter de tidligere losse- og lasteoverenskomstene. Denne nye overenskomsten favner vidt, og gjelder for både havneterminaloperatører og laste- og lossekontorenes egne ansatte. Den kommer til anvendelse ved havneterminaler ved både offentlige og private havner.
Overenskomsten omhandler ikke fortrinnsretten eller ILO 137 direkte. På denne bakgrunn har partene signalisert at myndighetene må vurdere på nytt om forpliktelsene etter ILO-konvensjonen er oppfylt.
Som jeg informerte om i mitt svar til Stortinget vedrørende representantforslag 206 S (2017 – 2018) om fortrinnsretten, er departementet i gang med å vurdere saken. Arbeidslivets parter er informert om at departementet har startet dette arbeidet. Det tas sikte på å gjennomføre en slik vurdering i løpet av høsten 2018.
I arbeidet vil departementet blant annet se på hvordan arbeidet i norske havner er organisert i dag. Det er viktig å se på hvilken praksis som foreligger, og om praksis eller forpliktelser i avtalen mellom partene oppfyller enkelte av konvensjonens krav, uten at det er henvist direkte til konvensjonen. Det vil være naturlig å ha en dialog med partene om disse spørsmålene.
Ved eventuelle behov for endringer, vil regjeringen følge opp dette på vanlig måte. Resultatet av disse vurderingene vil være en del av myndighetenes rapport til ILO.