Skriftlig spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1614 (2017-2018)
Innlevert: 16.05.2018
Sendt: 16.05.2018
Besvart: 23.05.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): I ny generell (overordnet) del av læreplanen står det skrevet at “den samiske skolen” benyttes om opplæring som følger et samisk parallelt likeverdig læreplanverk. Videre står det at elever i landet forøvrig har rett til opplæring i samisk språk, og at disse skal følge de samiske læreplanverket i faget samisk.
Hvordan mener statsråden dette synliggjør de rettighetene som samiske skoler og barn har i forhold til L-97 s, og det Samiske særegne samfunn med ulike tradisjoner og samfunnsliv?

Begrunnelse

Målet i fremtiden må være at man i læreplaner, undervisningopplegg og andre skolerelaterte dokumenter, synliggjør den samiske skolens rettigheter og viser til lover og regler som Norge er forpliktet til å følge. Disse punktene burde være en selvfølge også for den samiske skolen, og er høyst relevante i forbindelse med fagfornyelsen.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Fagfornyelsen skal bidra til at de nye lærerplanene gir elever og lærere bedre tid til dybdelæring, samtidig som fagene skal gi elevene relevant kompetanse i dagens samfunn. Dette gjelder også for det samiske perspektivet i de ordinære læreplanene for fag og i de læreplanene som gjelder i den samiske skolen. Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen ble ved kongelig resolusjon fastsatt 1. september 2017 og vil tre i kraft sammen med de nye læreplanene for fag høsten 2020. Gjennom godt samarbeid med Sametinget, har det lykkes å komme fram til et omforent og forpliktende verdidokument som er felles for den norske og den samiske skolen. Samene i Norge har ifølge ILO-konvensjonen status som urfolk. Grunnloven fastsetter at staten skal legge forholdene til rette for at samene kan sikre og utvikle samisk språk, kultur og samfunnsliv. Opplæring i og på samisk er regulert av opplæringsloven § 6-2 og 6-3 og i forskrift til opplæringsloven. Samisk innhold i opplæringa er regulert av opplæringsloven § 6-4. Læreplanverket har status som forskrift og legger rammer for innholdet i opplæringen. Det skal være samisk innhold i læreplanene både for Kunnskapsløftet og Kunnskapsløftet samisk.
Den overordnede delen har status som forskrift sammen med resten av læreplanverket, og må leses i lys av opplæringsloven og annet relevant regelverk. Dette framgår eksplisitt av innledningen til Overordnet del. Dokumentet forplikter både skoleeier, skolelederne og lærerne. Innledningen inneholder også en særskilt omtale av det samiske, og her vises det både til Grunnloven og ILO-konvensjonen.
I den innledende omtalen av opplæringens verdigrunnlag i overordnet del, står det følgende:

"Den samiske skolen skal legge til rette for at elevene får en opplæring med basis i samiske verdier og samisk språk, kultur og samfunnsliv. Verdiene i formålsparagrafen er også samiske verdier og gjelder i den samiske skolen. I samisk skole er det viktig å ha et allsamisk perspektiv og et urfolksperspektiv, og å legge vekt på materiell og immateriell kulturarv som tradisjonell kunnskap, duodji/duodje/duedtie og slekts- og familierelasjoner."

Under overskriften Identitet og kulturelt mangfold vises det til at den samiske kulturarven er en del av kulturarven i Norge. Alle elever i landet skal få innsikt i det samiske urfolkets historie, kultur, samfunnsliv og rettigheter. Elevene skal også lære om mangfold og variasjon innenfor samisk kultur og samfunnsliv.
Arbeidet med fagfornyelsen startet for omlag ett år siden. Som en del av dette, er mange kommuner og skoler allerede i gang med å gjøre seg kjent med overordnet del. Arbeidet med å fornye læreplanverket skal blant annet føre til at det blir god sammenheng mellom de ulike delene av læreplanverket. Verdigrunnlaget som er beskrevet i overordnet del skal gjennomsyre opplæringen. Det parallelle og likeverdige læreplanverket i fag som gjelder for den samiske grunnopplæringen skal også fornyes. For å sikre at premissene for og innholdet i fornyelsen blir i tråd med Meld. St. 28 (2015–2016) Fag – Fordypning – Forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet og Innst. 19 S (2016–2017), skal Kunnskapsdepartementet ta alle prinsipielle beslutninger. Sametinget beslutter samisk innhold som beskrevet i opplæringsloven § 6-4. Den myndigheten som opplæringsloven tillegger Sametinget, vil bli ivaretatt når de nye læreplanene skal vedtas. Sametinget sitter også i referansegruppen for fagfornyelsen og i en arbeidsgruppe satt sammen av partene i fagfornyelsen. Akkurat nå pågår arbeidet med å definere hva som er kjerneelementer i fag. Fagets kjerneelementer er det elevene må lære for å kunne mestre og anvende faget, det mest betydningsfulle faglige innholdet elevene skal arbeide med i opplæringa. I arbeidet med utvikling av kjerneelementer har det vært med fagpersoner med kunnskap om den samiske folkegruppa og om samisk språk, kultur, historie og samfunnsforhold. En tverrgående gruppe, som så på helhet og sammenheng i arbeidet, hadde også fagpersoner med slik kompetanse. Departementet skal fastsette kjerneelementene før sommeren.
I disse dager er Utdanningsdirektoratet og Sametinget i ferd med å oppnevne læreplangrupper til fagfornyelsen. Også i dette arbeidet er det viktig å ha med fagpersoner som sikrer samisk innhold i læreplanene, både til Kunnskapsløftet og Kunnskapsløftet samisk. Sametinget og Utdanningsdirektoratet samarbeider derfor for å få på plass sterke faggrupper til dette arbeidet. I tillegg starter Utdanningsdirektoratet arbeidet med å utvikle støtteressurser og veiledninger til det nye læreplanverket. Utdanningsdirektoratet vil samarbeide med både Sametinget og de andre partene i fagfornyelsen i dette arbeidet.