Skriftlig spørsmål fra Elise Waagen (A) til helseministeren

Dokument nr. 15:1630 (2017-2018)
Innlevert: 22.05.2018
Sendt: 22.05.2018
Besvart: 29.05.2018 av helseminister Bent Høie

Elise Waagen (A)

Spørsmål

Elise Waagen (A): Når kan vi forvente at regjeringen setter i verk nye tiltak for å redde fastlegeordningen?

Begrunnelse

Det har den siste tiden vært stort fokus på krisen i fastlegeordningen. På et møte i allmennlegeutvalg i Sarpsborg, hvor 44 av 48 fastleger deltok, svarte rundt 90 prosent av fastlegene at de trodde de kom til å si opp innen to år og i stedet finne seg noe annet å gjøre. I likhet med mange andre steder i Norge er innbyggerne i Sarpsborg sin tilgang på fastlege og likeverdige helsetjenester under press.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Den siste tiden har det blitt tydelig at et økende antall kommuner sliter med å rekruttere fastleger og flere leger sier at arbeidsbyrden har blitt for stor. Dette tar jeg og regjeringen på alvor. Vi vil forbedre og modernisere ordningen, og foreslår flere tiltak som på kort og lang sikt kan møte utfordringene i både fastlegeordningen og resten av primærhelsetjenesten.
I vår utlyste vi 13,9 mill. kroner til rekruttering av fastleger i kommuner som har
rekrutteringsutfordringer. Ordningen er utformet i dialog med KS og Legeforeningen. Midlene skal gå til etablering av nyopprettet fastlegeavtale med få eller ingen innbyggere på listen (inntil 200 000 kr), spesialistutdanning i allmennmedisin og til andre kompetansehevende tiltak.
Ved søknadsfristens utløp, hadde Helsedirektoratet mottatt 47 søknader som nå er under behandling. Totalt søknadsbeløp er på over 35 mill. kroner. Enkelte fylker utmerker seg med mange søkere: Oppland (9), Trøndelag og Nordland (begge 6). Det er ikke bare mindre kommuner som søker, men også større bykommuner. Siden Sarpsborg nevnes, kan jeg opplyse om at ingen kommuner i Østfold har søkt om tilskuddsmidler.
Vi har reetablert trepartssamarbeidet mellom KS, Legeforeningen og staten, som ble lagt ned under den rødgrønne regjeringen. Sammen ser vi nå på hvordan vi kan utvikle ordningen slik at vi sørger for at alle har en fastlege å gå til også i fremtiden.
Fastlegeordningen skal evalueres for å få mer kunnskap om hvordan den kan forbedres. Kravspesifikasjon for anskaffelsen er nå kunngjort på Doffin av Helsedirektoratet. Helse- og omsorgsdepartementet har hatt tett dialog med KS og Legeforeningen om innholdet i evalueringen. De viktigste problemstillingene evalueringen skal belyse er brukererfaringer, tjenestekvalitet, fastlegenes arbeidssituasjon og rammebetingelser, kommunens rolle og samarbeidspartnernes rolle. Det vil ta ett år å gjennomføre evalueringen. Det er viktig at kvaliteten på evalueringen blir så god at den kan brukes i arbeidet med å forbedre ordningen.
Helse- og omsorgsdepartementet har bedt Helsedirektoratet kartlegge hvilke oppgaver fastlegene bruker tid på. Undersøkelsen viser at leger har lange arbeidsdager, og at det går mye tid til legevakt. Et annet viktig hovedfunn er at det er store variasjoner som vi må se nærmere på i samarbeid med partene. Undersøkelsen gir oss grunnlag for å diskutere hva fastlegene skal prioritere av oppgaver, samt andre tiltak.
I budsjettet for 2018 er det bevilget midler (55 mill. kroner) til å prøve ut primærhelseteam som også innebærer å prøve ut nye finansieringsordninger for fastlegepraksis. I teamene skal sykepleiere, fastleger og helsesekretærer samarbeide tett for å gi pasientene et enda bedre tilbud. Sykepleieren kan utføre oppgaver som fastlegen gjør i dag, og bidra til bedre oppfølging av pasienter med store behov.
Vi bidrar med tilskudd til et pilotprosjekt på Vestlandet der unge leger får tilbud om fastlønnsstillinger mens de spesialiserer seg til allmennpraksis (ALIS-Vest). Det gir trygghet under utdanningen og i oppstarten av jobben som fastlege.
Flere kommuner gir uttrykk for at vaktbelastning og strenge kompetansekrav til legevakt kan gjøre rekruttering til fastlegestillinger vanskeligere. Akuttmedisinforskriften ble endret 20. april 2018. Blant annet ble overgangsordningen for leger som skal gå legevakt uten bakvakt forlenget. Endringene trådte i kraft 1. mai 2018 og overgangsordningen er forlenget til 1. januar 2020.
Befolkningen blir eldre og behovet for legetjenester kommer til å øke. Derfor må vi sørge for at det er attraktivt å være fastlege. Dette er ikke bare et ansvar for staten. Det er også et ansvar som kommunene må ta på alvor. Det er kommunene som må sørge for tilstrekkelig legedekning for å oppfylle kravene som påligger kommunen i fastlegeforskriften og i annet relevant regelverk. Det er viktig at kommuner tar i bruk tilgengelige virkemidler for å sikre god rekruttering av nøkkelkompetanse for kommunen.
Heldigvis ser vi at mange kommuner har greid å rekruttere leger ved å ta nye grep. Noen steder har de valgt å ansette leger i faste stillinger. Andre steder har nabokommuner samarbeidet om å lage større fagmiljøer der fastlegene avlaster og støtter hverandre. Kommunene har ikke bare plikt til å skaffe innbyggerne sine fastleger, de har også mulighet til å gjøre dette på nye måter.
Representanten spør om når regjeringen skal sette i verk tiltak. Svaret på det er at vi har allerede begynt, og vil fortsette i tiden framover. Jeg viser til tiltakene over og vil fortløpende vurdere nye tiltak i samarbeid med partene. Tiltak skal være grundig diskutert og grundig vurdert. Jeg er opptatt av at vi ikke skal gjøre forhastede endringer som vi ikke kjenner konsekvensene av og dermed risikere å ødelegge en ordning som på mange måter fungerer godt.