Cecilie Myrseth (A): Iht regelverket har kystflåten en lasteromsbegrensing på 500 kubikk. Over tid har man sett at sammenlignbare saker blir behandlet ulikt av forvaltningen når det gjelder hvordan lasteromsvolumet skal defineres, og tolkningen gir også enkelte uheldige utslag. Næringen har lenge etterlyst en klargjøring av hvordan regelverket skal tolkes, slik at man unngår forskjellsbehandling.
Vil statsråden følge opp anmodningen om å foreta en presisering overfor forvaltningen av hvordan lasteromsvolum skal beregnes?
Begrunnelse
Iht. regelverket for kystflåten er det satt som vilkår at fartøyets lasteromsvolum må være mindre enn 500 kubikk. Det er imidlertid flere eksempler på ulik praktisering og forståelse i forvaltningen rundt omkring i landet knyttet til hvilke arealer og tanker som skal medregnes når fartøyenes lasteromsvolum skal beregnes. Ifølge Fiskerbladet Fiskaren 18.5 er ferskvanns- og miljøttanker årsaken til at det nye fartøyet "Radek" ikke blir godkjent som fiskebåt i kystfiskegruppa. Ved Fiskeridirektoratets kontor i Måløy, der søknaden er behandlet, har man iflg. Fiskeribladet Fiskaren sett seg nødt til å regne med tanker til ferskvann og miljøtanker for å sikre lik behandling langs hele kysten, selv om de iflg. avisen mener "det er helt feil å ha med regelverket", og videre: "Ikke akkurat miljøvennlig, men reglene må følges slik de er".
Uttalelsene kan tyde på at det er behov for en presisering av regelverket, for å sikre rimelig og lik håndtering.