Skriftlig spørsmål fra Ingalill Olsen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1639 (2017-2018)
Innlevert: 23.05.2018
Sendt: 23.05.2018
Rette vedkommende: Næringsministeren
Besvart: 29.05.2018 av næringsminister Torbjørn Røe Isaksen

Ingalill Olsen (A)

Spørsmål

Ingalill Olsen (A): Hvordan vil regjeringen håndtere at norske rederier flagger ut skip for å seile under bekvemmelighetsflagg i norske farvann og mellom norske havner?

Begrunnelse

16. mai kl. 16 flagget Hurtigruten et av sine skip ut av NOR, og inn i Norsk Internasjonalt Skipsregister(NIS).
Dette gir rederiet mulighet til å betale mannskapet ombord dårligere lønn. Rederiet oppgir at skipet skal brukes til enkelte anløp på fastlandet og ellers gå på Svalbard. Dette strider med alminnelig rettsoppfatning. I Lov om norsk internasjonalt skipsregister (NIS-loven) settes det i § 4 begrensning av fartsområde:

"Skip registrert i norsk internasjonalt skipsregister tillates ikke å føre last eller passasjerer mellom norske havner eller å gå i fast rute med passasjerer mellom norsk og utenlandsk havn."

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Hurtigruten har tatt skipet MS Spitsbergen ut av Norsk Skipsregister (NOR) og registrert skipet i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS). Skipet har således ikke blitt flagget ut, skipet er fortsatt norsk. Stortingsrepresentanten knytter begrepet "bekvemmelighetsflagg" til NIS. NIS er et anerkjent kvalitetsregister og er heller ikke på ITF sin offisielle liste over land med flag of convenience. (fotnote)
Fartsområdebestemmelsene for NIS-registrerte skip fremgår av lov om norsk internasjonalt skipsregister (NIS-loven) og forskrift om fartsområde for passasjerskip registrert i norsk internasjonalt skipsregister (NIS). I forskriften finnes det en særbestemmelse for Svalbard og en egen bestemmelse for cruiseskip.
Departementet har registrert at det er kommet bekymringsmeldinger vedørende MS Spitsbergen og lovligheten av seilingsruten som går langs norskekysten og Svalbard. Sjøfartsdirektoratet som tilsynsmyndighet har nå henvendt seg til Hurtigruten og anmodet om å få en forklaring på seilingsruten og forholdet til fartsområdebegrensningene. Saken vil så bli fulgt opp ovenfor rederiet.
Denne regjeringen er opptatt av at NIS skal være et attraktivt skipsregister av høy kvalitet og at skipene som er registrert i NIS følger det gjeldende regelverket, herunder fartsområdebegrensningene.

-----------------------------------------------

Fotnote: ITF: International Transport Workers' Federation