Willfred Nordlund (Sp): Kan statsråden opplyse om de nye F35-flyene i normalsituasjon kan benytte seg av takse, rullebane og øvrige flyoperative flater med motorer i gang hvor det er benyttet strøsand for å øke friksjonen, og til tross av fremtidig heldøgns beredskap med dertil snørydding og friksjons økning; hvor mye mer beregner man å måtte øke utslippstillatelsen i KOF med dersom strøsand ikke lengre skal benyttes, særlig hensyntatt at større flater skal holdes snø og isfrie/med tilstrekkelig friksjon hele døgnet?
Begrunnelse
Det vises til spørsmål og svar i Dokument nr. 15:1406 (2017-2018) på Stortingets hjemmesider. I svaret fremkommer følgende: "Døgnbemanning gjør det mulig i større grad å holde de operative flatene og rullebanen åpne ved hjelp av brøyting og børstning fremfor forebyggende bruk av avisingskjemikalier." og at det er "en rekke usikkerhetsfaktorer knyttet til omfanget av fremtidig bruk av avisingskjemikalier, blant annet vær- og klimaforhold." Sesongen 2016/2017 var krevende værmessig ifølge de opplysninger som fremkommer i offentlige dokumenter, herunder mye vekslende temperaturer rundt frysepunktet og svært mye nedbør, noe som medførte et høyt forbruk av kjemisk avvisningsmateriale, hhv Aviform Solid og Aviform L50. Disse omregnes som kjent for departementet til organisk belastning oppgitt i "KOF"(kjemisk oksygenforbruk), som også utslippstillatelser benytter for å angi utslippstillatelser for baneavvisning. Det må kunne antas at slike sesonger som en så i 2016/2017 og 2013/2014 vil inntreffe igjen, og oftere. KOF verdien totalt vil variere etter hvilket avvisningsmiddel en flyplass benytter på ulike flater, herunder også avvisning av fly som har sin egen tillatelse. Det vanlige er at baneavvisningen har sin tillatelse og flyavising har sin. I svaret på spørsmålet som nødvendigvis omhandlet både de flyoperative flatene, taxebane og rullebane samt avvisning av flyene, skriver statsråden at Evenes kun benytter Aviform som avvisningsmiddel. Det må antas å bero på kunnskapsmangel i Forsvarsdepartementet. Evenes har i dag en tillatelse til 30 000 kg KOF/sesong til baneavvisningsmateriale og 120 000 liter 100 % glykol til flyavising. I den nye utslippssøknaden Avinor har sendt Fylkesmannen i Nordland fremkommer følgende: "I dag er det hovedsakelig sivil lufttrafikk ved lufthavnen, men forsvaret planlegger etablering av fremskutt operasjonsbase for kampfly på Evenes innen 2021/2022. Konsekvensene av dette er ikke kartlagt, og er heller ikke hensyntatt i denne søknaden." (https://www.fylkesmannen.no/PageFiles/877099/S%C3%B8knad%20om%20revidert%20utslippstillatelse%20-%20Harstad-Narvik%20lufthavn,%20Evenes.pdf)
Videre fremkommer det også at det i den krevende 2016/2017 sesongen ble benyttet 4 266 000 kg (4264 tonn) strøsand. I tillegg søkes KOF utslippet økt til 35 0000 kg. Omregning fra de ulike Aviformproduktene kan finnes på side 13. Ifølge opplysninger er ikke F16 sine motorer egnet for å få strøsand i seg og det må antas at heller ikke F35 sine er godt egnet for dette. Det ville vært interessant og sett hvor mye mer Aviform til baneavvisning, herunder taksebanen, som må til alene dersom strøsand ikke lengre skal benyttes for å øke friksjonen i kombinasjon med Aviform.