Skriftlig spørsmål fra Hans Fredrik Grøvan (KrF) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:1649 (2017-2018)
Innlevert: 24.05.2018
Sendt: 24.05.2018
Besvart: 01.06.2018 av kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland

Hans Fredrik Grøvan (KrF)

Spørsmål

Hans Fredrik Grøvan (KrF): Hva er årsaken til arbeidet med statlig plan for E39 Lyngdal Vest - Ålgård trekker slik ut i tid, og når vil departementet ferdigstille arbeidet slik at Nye Veier kan ta prosjektet videre?

Begrunnelse

Nye Veier skal bygge ny E-39 fra Lyngdal Vest til Ålgård. Kommunene valgte å la staten forestå planarbeidet fordi dette planarbeidet involverte mange kommuner, og man hadde en forventning om at en statlig plan ville redusere tiden på planarbeidet.
Alt ligger nå til rette for at Kommunal- og moderniseringsdepartementet skal kunne fastsette planprogrammet slik at Nye Veier kan overta prosjektet og komme videre med reguleringsplan, grunnerverv og anleggsarbeid. Det er nå viktig at det ikke blir noen unødvendige stopp i framdriften, men at man raskt kan komme videre i arbeidet.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Etter anmodning fra Samferdselsdepartementet, besluttet Kommunal- og moderniseringsdepartementet i mai 2016 at arbeidet med kommunedelplan for Lyngdal Vest – Sandnes skulle gjennomføres som statlig plan. Etter drøftinger med Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet fant Kommunal- og moderniseringsdepartementet at det på daværende tidspunkt ikke kunne konkluderes med at den såkalte Jærlinja skulle tas med i kommunedelplanarbeidet. Dette skulle besluttes i forbindelse med fastsettelse av planprogrammet, etter at programmet hadde vært på høring. Samtidig ga Kommunal- og moderniseringsdepartementet føringer om at det måtte gjennomføres supplerende utredninger av Jærlinja, som ellers ville vært naturlig å gjøre i en konseptvalgutredning (KVU), spesielt nytte-/kostvurderinger.
Et forslag til planprogram var på høring i mars-april 2017. Som følge av innspill i høringsperioden, foreslo Statens vegvesen i oktober 2017 å vurdere en ny indre korridor på strekningen Moi-Bue, da dette ble vurdert som en rimeligere løsning enn opprinnelig indre korridor på den aktuelle strekningen. Etter anmodning fra Samferdselsdepartementet ga Kommunal- og moderniseringsdepartementet tilslutning til at et revidert planprogram for den nye korridoren kunne sendes på høring. Høringen ble gjennomført i november 2017.
Som statlig planmyndighet er det Kommunal- og moderniseringsdepartementet, i dialog med berørte departement, som fastsetter planprogrammet. I februar i år oversendte Statens vegvesen sitt forslag til endelig planprogram til Samferdselsdepartementet, med tilrådning av hvilke korridorer som bør utredes videre. Samferdselsdepartementets vurdering vil være et viktig underlag for fastsettelsen. Saken er fortsatt til vurdering i Samferdselsdepartementet, og jeg kan derfor ikke si noe konkret om når programmet vil bli fastsatt.
Arbeidet med den statlige kommunedelplanen for E39 Lyngdal Vest – Ålgård har høy prioritet i Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Dette er imidlertid et svært omfattende planleggingsarbeid, som berører to fylker og 11 kommuner, og som pr. i dag har en forventet investeringskostnad på mellom 25 og 35 mrd. kr. Det er derfor viktig at vi har et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag, og at vi bruker den tiden som er nødvendig før vi gjennom fastsettelse av planprogrammet fatter avgjørende beslutninger for den videre planprosessen.