Silje Hjemdal (FrP): Hva gjør statsråden for å sikre at forbrukerne blir tilstrekkelig informert om sine rettigheter ved kjøp fra telekomnettsteder?
Begrunnelse
Forbrukertilsynet har deltatt sammen med tilsyn i 21 andre land i en undersøkelse av telekombransjen. Bransjen selger mobil-, internett- og strømmetjenester. Mye av salget foregår over nett. I Norge ble 14 aktører undersøkt, mens det i Europa totalt ble sjekket 207 nettsider.
Undersøkelsen viste store mangler i informasjon til forbrukerne om klagemuligheter. Det ble også avdekket at en rekke aktører ga seg selv rett til å endre vilkårene i kontrakten, uten å informere brukeren på forhånd, eller gi dem mulighet til å trekke seg fra kontrakten.
I regjeringens plattform fra Jeløya står det:
«Regjeringen mener at gode forbrukerrettigheter er avgjørende for en tillitsbasert markedsøkonomi. I møte med profesjonelle aktører er det avgjørende at den enkelte forbruker har gode og sikre rettigheter, slik at forbrukeren kan ta informerte avgjørelser og beskyttes mot svindel og ulovlig markedsføring spesielt i forbindelse med kjøp og salg på nett.»
Det er nødvendig å sikre at aktørene i telekommarkedet fullt ut gir forbrukerne sine lovlige rettigheter, og full informasjon om disse. Hvis Forbrukertilsynet har forslag til ytterligere tiltak for å sikre dette, forventes det at slike tiltak vurderes grundig.