Kjersti Toppe (Sp): Vil statsråden fremme sak for stortinget om å styrke omsorgsstønadsordningen, iverksette tiltak som kan hindre den store ulikheten i kommunenes praktisering av tildeling av omsorgsstønad og vil regjeringen vurdere å innføre statlige satser?
Begrunnelse
NRK Møre og Romsdal har i flere oppslag, blant annet 29. mai 2018, fortalt om en mor i Giske kommune som har fått pleiepenger for å pleie sin kreftsyke sønn. Når sønnen fylte 18 år får ikke lengre familien pleiepenger fra NAV og søkte om omsorgsstønad i fra kommunen. Kommunen innvilget omsorgsstønad for 2 timer om dagen, 60 timer i måneden. Dette er altfor lite for å oppfylle sønnens pleiebehov og mindre enn familien mottok i pleiepenger. Etter medieoppslagene har kommunene sagt at de vil vurdere saken på nytt.
Spørsmålsstilleren mener saken illustrerer at det er behov for å gjøre noe med omsorgstønaden. Den praktiseres i dag ulikt i kommunene. Det er tilfeldig for befolkningen om kommunene regner stønaden som et ordinært tilbud i sin helse- og omsorgstjeneste, eller ikke.
I Innst. 239 L – 2016–2017 om endringer i helse- og omsorgstjenesteloven m.m. (styrket pårørendestøtte) skrev komiteen:
"Komiteen merker seg at flere tar til orde for at det bør være nasjonale føringer som regulerer timer og/eller satser. Dette fordi det er betydelige variasjoner i kommunenes praktisering av ordningen med omsorgsstønad. Mange understreker at nasjonale føringer vil kunne gi større forutsigbarhet for brukere og deres pårørende. Ikke minst vil dette være viktig overfor familier som har særlige omsorgsbehov gjennom barne- og ungdomsår."
I flere av høringsuttalelsene ble det tatt til orde for rettighetsfesting av omsorgsstønad og/eller nasjonale retningslinjer som regulerer timer og/eller satser. Dette er også i tråd med Kaasa-utvalget som foreslår en lovfestet pårørendestøtte i kommunene i form av tiltak som verdsetter og inkluderer pårørende.
Senterpartiet foreslo å utarbeide nasjonale retningslinjer slik at omsorgslønn inngår som et ordinært tilbud i kommunens helse- og omsorgstjeneste for særlig tyngende omsorgsoppgaver overfor barn og voksne. Omsorgslønnen må styrkes og standardiseres og utbetales etter en nasjonal tariff (timesats) tilsvarende helsefagarbeidere, der tildelte timer per uke kan variere mellom 25 prosent og 100 prosent av full jobb. Dette fikk ikke flertall.
Når det, også etter regjeringens lovforslag ble vedtatt, fortsatt er slik at mange tilbys en omsorgsstønad som er langt under deres behov og langt under å kompensere for tapt arbeidsinntekt, mener spørsmålsstilleren at regjeringen må treffe tiltak som kan endre dette.