Skriftlig spørsmål fra Bjørnar Moxnes (R) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:1715 (2017-2018)
Innlevert: 01.06.2018
Sendt: 01.06.2018
Rette vedkommende: Kunnskaps- og integreringsministeren
Besvart: 06.06.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Bjørnar Moxnes (R)

Spørsmål

Bjørnar Moxnes (R): Hva er begrunnelsen for skjevfordelingen mellom kommunale og private barnehager i budsjettavtalen om RNB 2018, hvor mange barnehageplasser i kommunene dette gjelder er i barnehager drevet som henholdsvis frittstående aksjeselskaper og AS som inngår i foretak og hvordan vil regjeringen sikre at den ekstra bevilgningen ikke bidrar til de påviste problemene med markedssvikt i sektoren og kan bidra til å videreføre urimelig høy lønnsomhet i enkelte barnehager og barnehagekjeder?

Begrunnelse

I budsjettavtalen om RNB 2018 (31.5.2018) øremerkes det 100 millioner til en overgangsordning for å finansiere innføring av bemanningsnormen i barnehagene. Det spesifiseres også at 60 av 100 millioner skal målrettes mot private barnehager i kommuner som hadde over 6,0 barn per voksne i de kommunale barnehagene ved utgangen av 2017.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Det vises til spørsmål til kommunal- og moderniseringsministeren fra representanten Bjørnar Moxnes. Statsråden har bedt meg svare på spørsmålet.
Regjeringen er opptatt av å styrke kvaliteten i barnehagene og sikre at barn har nok trygge voksne rundt seg. Minstekravet til antall ansatte per barn vil kreve økt bemanning i de barnehagene med lavest bemanning i dag.
Bemanningsnormen i barnehagene er i gjennomsnitt oppfylt og finansiert i kommunale barnehager. Private barnehager har krav på et driftstilskudd som tilsvarer 100 prosent av det de kommunale barnehagene i gjennomsnitt får i offentlig finansiering. Det er dermed lagt til rette for at private barnehager kan ha en grunnbemanning på tilsvarende nivå som de kommunale barnehagene.
Som en del av budsjettavtalen mellom regjeringspartiene i Stortinget og Krf om RNB 2018, er det enighet om et øremerket tilskudd for å bedre finansieringen av bemanningsnormen. Det øremerkede tilskuddet på 100 mill. kroner for høsten 2018 er en overgangsordning for å bedre finansieringen av bemanningsnormen i barnehager i kommuner som ikke oppfyller bemanningsnormen. Tilskuddet fordeles til private og kommunale barnehager i kommuner som ikke oppfylte bemanningsnormen på 6,0 barn per voksen per desember 2017. Det er 106 kommuner som ikke oppfyller normen. I disse kommunene er det om lag 57 300 barn i kommunale barnehager og om lag 76 900 barn i private barnehager. Om lag 46 100 av disse barna går i private barnehager som er organisert som konsern/aksjeselskap. Gitt tidsfristen har ikke departementet tilgjengelige tall som skiller frittstående aksjeselskaper og aksjeselskaper som inngår i foretak. Det øremerkede tilskuddet skal særlig brukes til å sikre en bærekraftig økonomi i små private barnehager. Dette vil bidra til at den ekstra bevilgningen ikke bidrar til urimelig høy lønnsomhet i enkelte barnehager og barnehagekjeder.
Bemanningsnormen kan slå uheldig ut for private barnehager i kommuner som per i dag ikke oppfyller bemanningsnormen. Disse barnehagene vil måtte oppfylle normen gjennom tilskudd basert på driftskostnader i kommunale barnehager som ikke oppfyller normen. Siden driftstilskuddet til de private barnehagene beregnes ut fra regnskapene til kommunene to år tilbake i tid, vil det ta noe lenger tid før driftstilskuddet reflekterer kostnadsbehovet som følge av den nye normen. De private barnehagene har mindre muligheter til å finne alternative finansieringskilder, og de gis derfor den største andelen av det øremerkede tilskuddet. I tillegg gir vi 40 mill. kroner til kommuner som ikke oppfyller normen, slik at innføringen går lettere i kommuner som har lav bemanning. Dette vil også indirekte hjelpe de private barnehagene.
Jeg forventer at kommunene dette gjelder, vil ha en plan for hvordan de skal øke bemanningen når nytt regelverk trer i kraft per 1. august 2018. For å gjøre innføringen lettere, har Stortinget bedt regjeringen fastsette overgangsregler for bemanningsnorm i barnehagen i forskrift, slik at barnehageeiere har frem til 1. august 2019 til å oppfylle kravet til minimumsbemanning.