Skriftlig spørsmål fra Per Espen Stoknes (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1718 (2017-2018)
Innlevert: 01.06.2018
Sendt: 01.06.2018
Besvart: 12.06.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Per Espen Stoknes (MDG)

Spørsmål

Per Espen Stoknes (MDG): Samferdselsministeren er kjent for å ville få mest mulig ut av offentlige midler. En slik effektivisering kan for eksempel oppnås gjennom samordning og planlegging og utbygging av ulike prosjekter.
Vil han sørge for at planleggingen av Genistreken og ny E18-trase skjer samordnet?

Begrunnelse

Nye Veier AS har startet planarbeid for E18 Dørdal-Tvedestrand hvor det er varslet oppstart av interkommunalt planarbeid for strekningen, som omfatter kommunene Bamble, Kragerø, Gjerstad, Risør, Tvedestrand, Arendal og Grimstad. Stortinget har i Nasjonal Transportplan vedtatt sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen (Populært kalt «Genistreken»), med planlagt ferdigstillelse i 2035. Denne sammenkoblingen berører kommunene Porsgrunn, Bamble, Kragerø og Gjerstad.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Regjeringen la våren 2017 frem Meld. St. nr. 33 (2016-2017) Nasjonal transportplan 2018-2029. Meldingen omtaler regjeringens ambisjoner for utvikling av samferdselssektoren i planperioden, herunder utviklingen av både veg og bane mellom Oslo og Sørlandet.
Nye Veier har fått i oppdrag fra Stortinget å utarbeide kommunedelplan for strekningene E18 Dørdal-Tvedestrand og E18 Arendal-Grimstad. De 7 berørte kommunene Bamble, Kragerø, Gjerstad, Risør, Tvedestrand, Arendal og Grimstad inngår i et interkommunalt plansamarbeid for begge strekningene. Ambisjonen er at det skal avklares korridor i 2018 og at kommunedelplan vedtas første halvår 2019.
Konseptvalgutredningen om sammenkoplingen av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen viser at et økt tilbud mellom Grenland, Vestfold og Agder, med redusert reisetid og økt frekvens, vil bidra til å styrke togets konkurransekraft. Grenlandsbanen vil kunne etablere et togtilbud som gir grunnlag for positiv regional utvikling i Agder-, Grenland- og Vestfoldområdet. Sammenkopling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen legger til rette for et kraftig forbedret togtilbud i et tett befolket område. I transportplanen er det prioritert 1,5 mrd. kr i siste del av planperioden (2024-2029) til planlegging og forberedelse for byggestart.
Jeg er opptatt at vi i gjennomføringen av prosjekter samordner tiltak så langt det er mulig. Samordning kan være både effektiviserende og kostnadsbesparende, samtidig som ulempene for omgivelsene reduseres. I denne saken er det imidlertid så stor avstand mellom planstatus og gjennomføringstidspunkt for de ulike tiltakene på veg og bane at en samordning ikke er realistisk eller praktisk gjennomførbart utover den til enhver tid gjensidige dialogen mellom transportetatene.