Skriftlig spørsmål fra Willfred Nordlund (Sp) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1719 (2017-2018)
Innlevert: 01.06.2018
Sendt: 01.06.2018
Besvart: 07.06.2018 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Willfred Nordlund (Sp)

Spørsmål

Willfred Nordlund (Sp): Står statsråden fast ved at det ikke er behov for oppgradering av taksebane på Evenes, og kan statsråden redegjøre for departementets vurderinger at dette, for Avinor sin vurdering, samt hva som er gjort av oppgraderinger av banesystemet de siste tre årene og kostnadsdeling mellom Avinor og Forsvaret?

Begrunnelse

Det vises til spørsmål i ordinær spørretime 30.05.18, sitat:

"Er det riktig at det ikke er behov for oppgradering av banesystemet og kan statsråden redegjøre for disse vurderingene?",

og statsrådens svar, sitat:

"Verken i langtidsplanarbeidet eller i konseptvalgutredningen er det avdekket behov for oppgradering av banesystemet på Evenes. Eksperter fra Avinor, Forsvarsmateriell, Forsvaret og Forsvarsbygg har alle bidratt til disse vurderingene".

I brev av 8. august 2017 til Forsvaret skriver Avinor følgende:

"Levetidskostnadene bør også omfatte banesystem og infrastruktur som skal brukes av QRA og MPA. Det vil være behov for vesentlig oppgradering av spesielt parallell/taksebane de neste ti årene"

Undertegnede gjentok spørsmålet som ble stilt, men statsråden unnlot å svare gjentatte ganger på hva som er riktig. Jeg gir derfor statsråden muligheten en gang til.

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Jeg viser til brev fra Stortingets president av 1. juni 2018 med spørsmål fra stortings-representant Willfred Nordlund om statsråden står fast ved at det ikke er behov for oppgradering av taksebane på Evenes.
I spørretimen i Stortinget 30. mai 2018 svarte jeg følgende på spørsmål fra representanten Nordlund om oppgraderingsbehov på Evenes:

«Ved etablering av Evenes som base for maritime patruljefly og fremskutte kampfly, er det ikke behov for oppgradering av banesystemet på Evenes ut over reetablering av banebelysning og oppsamling av avisingskjemikalier.»

Jeg innledet med å understreke på at selve etableringen av base for maritime patruljefly og fremskutt kampflybase ikke utløser behov for oppgraderinger av rullebanesystemet som det nå henvises til.
Forsvarsdepartementet er kjent med brevet fra Avinor av 8. august 2017, som er et innspill til alternativanalysen for Evenes. Vi har registrert at Avinor omtaler behov for vesentlige oppgraderinger av parallell taksebane i det nevnte brevet. Rapporten etter NATO-inspeksjonen i 2014 påpekte også behovet for utbedringer på taksebanen. Disse tiltakene er i Forsvarsdepartementet kategorisert som vedlikehold av eksisterende banesystem, da det er snakk om oppussing av betongflater, utskifting av fuger mellom disse og noe reasfaltering. Dette er ansett som en del av det løpende vedlikeholdet ved flyplassen, hvor Avinor er ansvarlig.
Avinor har de senere årene reasfaltert og rillet samt skiftet belysning på hovedrullebanen, etablert senterlys på taksebanen og utvidet sikkerhetssonen, herunder erstattet gjerdet i nord. Kostnadene for arbeidet ble dekket av Avinor og gjennomført i årene 2014 og 2015. Det gjenstår noe reparasjon og asfaltering av taksebanen og noen tilstøtende operative flater.
Rullebaner og taksebaner må over tid vedlikeholdes som et resultat av slitasje og bruk. Som jeg har redegjort for, er behovet for vedlikehold av taksebanen ikke direkte knyttet til etablering av base for maritime patruljefly og fremskutte kampfly, men å betrakte som vedlikehold av eksisterende banesystem. Dermed står jeg fast ved at etablering av base for maritime patruljefly og fremskutte kampfly ikke medfører behov for oppgradering av taksebanen.