Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1725 (2017-2018)
Innlevert: 01.06.2018
Sendt: 04.06.2018
Rette vedkommende: Kommunal- og moderniseringsministeren
Besvart: 12.06.2018 av kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Nordland har allerede måttet gjennomført kutt i samferdselstilbudet på kysten som følge av endringer i inntektssystemet etter regjeringens omfordeling av økonomiske midler fra Nord-Norge og distriktene.
Vil statsråden sørge for at de nye fordelingsnøklene fanger opp spesielle strekninger, eksempelvis sambandet til Træna, en øy med lite folk, men stor verdiskaping - som går over lange og krevende havstrekninger - eventuelt vil statsråden kompensere fylkene varig for dette?

Begrunnelse

Fylkeskommunene har blitt bedt om å gi høringssvar på en ny fergestandard/fordelingsnøkkel for tilskudd til fylkeskommunale fergesamband.
Etter de nye inndelingene vil det i Nordland være flere samband som kommer veldig dårlig ut, blant annet sambandet til Træna som grunnet lave trafikktall og lang strekning får store kutt.
Dette skje altså bare noen måneder etter at nye nøkler ble fastsatt, og etter forslagene å dømme legges opp til enda en gang å endre forutsetningene slik at Nord-Norge kommer tapende ut. Strekningene med mest trafikk skal beregnes med flere avganger og få en større del av kaka. Det betyr sannsynligvis at den lille og sårt tiltrengte økningen i inntekt fra ferjenøkkelen i år, blir snudd til tap igjen for Nordlandskysten. De stadige endringene skaper også en økonomisk ustabil situasjon for Nordland.
En annen sak er at forslaget tar utgangspunkt i faktisk antall avganger, noe som er i strid med prinsippet om at kriteriene skal være objektive. Forslaget skaper betydelig usikkerhet om hvordan de lange sambandene langt til havs, f.eks. trænaferja Trænas livline til land, vektlegges i inntektssystemet. I forslaget sies det bare at slike samband skal vurderes spesielt. Med dagens regjerings politikk føler jeg meg ikke trygg når det er de som skal gjøre en slik vurdering.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Dagens kostnadsnøkkel for ferje, som er gjeldende fra og med 2018, fanger opp utgiftsbehovet knyttet til små samband med relativt lav trafikk mye bedre enn den gamle kostnadsnøkkelen. Med den gamle kostnadsnøkkelen utløste hvert samband et likt beløp, mens den nye skiller mellom samband som er billige og dyre i drift. Da dagens kostnadsnøkkel ble lagt frem i kommuneproposisjonen for 2018, ble det samtidig varslet at departementet, etter innspill fra fylkeskommunene, vil jobbe videre med å finne en hensiktsmessig måte å oppdatere kriteriedata på. Vegdirektoratet fikk derfor i oppdrag av departementet å utarbeide forslag til ny ferjestandard, som grunnlag for de normative beregningene som inngår i ferjekriteriet.
Møreforsknings modell vil fortsatt ligge til grunn i beregning av ferjekriteriet. Høringsnotatet skisserer noen mindre presiseringer og justeringer i denne modellen, i tillegg til Vegdirektoratets forslag til ny standard. Forslagene vil ikke rokke ved hovedtrekkene i modellen som i dag er lagt til grunn for ferjekriteriet.
Departementet vil vurdere uttalelsene fra fylkeskommunene i arbeidet framover med justering og oppdatering av ferjekriteriet. Vi viser for øvrig til kommuneproposisjonen for 2019, der det foreslås å utsette oppdateringen av kriteriet til 2020. Oppdateringen vil da kunne ses i sammenheng med de øvrige endringene i inntektssystemet fra 2020. Departementet tar derfor sikte på å komme tilbake til dette i kommuneproposisjonen for 2020.
Jeg vil også minne om at fylkeskommunene vil få anledning til å uttale seg om et samlet forslag til nytt inntektssystem før framleggelsen i kommuneproposisjonen for 2020.