Siv Mossleth (Sp): Nordland har allerede måttet gjennomført kutt i samferdselstilbudet på kysten som følge av endringer i inntektssystemet etter regjeringens omfordeling av økonomiske midler fra Nord-Norge og distriktene.
Vil statsråden sørge for at de nye fordelingsnøklene fanger opp spesielle strekninger, eksempelvis sambandet til Træna, en øy med lite folk, men stor verdiskaping - som går over lange og krevende havstrekninger - eventuelt vil statsråden kompensere fylkene varig for dette?
Begrunnelse
Fylkeskommunene har blitt bedt om å gi høringssvar på en ny fergestandard/fordelingsnøkkel for tilskudd til fylkeskommunale fergesamband.
Etter de nye inndelingene vil det i Nordland være flere samband som kommer veldig dårlig ut, blant annet sambandet til Træna som grunnet lave trafikktall og lang strekning får store kutt.
Dette skje altså bare noen måneder etter at nye nøkler ble fastsatt, og etter forslagene å dømme legges opp til enda en gang å endre forutsetningene slik at Nord-Norge kommer tapende ut. Strekningene med mest trafikk skal beregnes med flere avganger og få en større del av kaka. Det betyr sannsynligvis at den lille og sårt tiltrengte økningen i inntekt fra ferjenøkkelen i år, blir snudd til tap igjen for Nordlandskysten. De stadige endringene skaper også en økonomisk ustabil situasjon for Nordland.
En annen sak er at forslaget tar utgangspunkt i faktisk antall avganger, noe som er i strid med prinsippet om at kriteriene skal være objektive. Forslaget skaper betydelig usikkerhet om hvordan de lange sambandene langt til havs, f.eks. trænaferja Trænas livline til land, vektlegges i inntektssystemet. I forslaget sies det bare at slike samband skal vurderes spesielt. Med dagens regjerings politikk føler jeg meg ikke trygg når det er de som skal gjøre en slik vurdering.