Skriftlig spørsmål fra Margret Hagerup (H) til helseministeren

Dokument nr. 15:1726 (2017-2018)
Innlevert: 01.06.2018
Sendt: 01.06.2018
Besvart: 01.06.2018 av helseminister Bent Høie

Margret Hagerup (H)

Spørsmål

Margret Hagerup (H): Hvilke konsekvenser vil fjerningen av adgangen til såkalte «nulltimerskontrakter», uten en ny hjemmel for midlertidig ansettelse for bemanningsforetakene for vikariater ha for bemanningen og tilgangen på kompetent arbeidskraft i sykehusene, særlig de små enhetene i distriktene?

Begrunnelse

Regjeringen la den 10.04.2018 frem Prop. 73 L (2017-2018) Endringer i arbeidsmiljøloven (fast og midlertidig ansettelse og innleie fra bemanningsforetak) for Stortinget. I proposisjonen foreslår regjeringen blant annet endringer i definisjonen av faste ansettelser som fjerner adgangen til såkalte «nulltimerskontrakter», faste stillinger uten garantilønn mellom oppdrag. For å kompensere for innstramningen ble det foreslått en ny hjemmel for midlertidig ansettelse for bemanningsforetakene for vikariater.
Arbeids- og sosialkomiteen avga den 29.05.2018 sin innstilling i saken (Innst. 355 L (2017-2018)). I forslagene fra mindretallet i komiteen ble det foreslått ikke å innføre den nye hjemmelen for midlertidige ansettelser for bemanningsforetakene, samtidig som adgangen til «nulltimerskontrakter» bortfaller.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Innledningsvis vil jeg understreke at for å få en fullstendig oversikt over hvilke konsekvenser en lovendring vil få for helseforetakene, og for å imøtekomme den usikkerhet og uro forslaget har skapt i helseforetakene, bør det gjennomføres en større utredning.
De regionale helseforetakene har informert Helse- og omsorgsdepartementet om at omfanget av innleie i sykehusene ligger stabilt på om lag 0,4 % til 0,8 %. Bruken av vikarer varierer gjennom året og er høyest ved hellig- og høytidsperioder og ved hovedferier. Det som særpreger helseforetakene er at det er helt nødvendig å sikre tilstrekkelig bemanning gjennom ferieavvikling for å sikre en forsvarlig drift, samtidig som egne medarbeidere i størst mulig grad får avviklet sin ferie på en god måte.
De regionale helseforetakene har videre informert departementet om at det spesielt er helseforetakene i Helse Nord som frykter for at forslaget vil virke rekrutteringshemmende for bemanningsbyråene i forhold til spesialistgrupper som de er sterkt avhengige av tilgang til for å drifte sine sykehus. Dette vil medføre at selv om vilkårene i arbeidsmiljøloven for innleie er oppfylt, vil det være mindre tilgang til personell som kan leies inn. Helseforetakene vil ikke selv være i stand til å administrere innleie av vikarer på samme måte som bemanningsbyråene, selv med interne bemanningssentre. Bemanningsbyråene bruker betydelige ressurser på å ha god oversikt over det internasjonale arbeidsmarkedet og har mange kunder. Dette medfører at de har større muligheter til å kunne levere ut fra helseforetakenes behov enn de selv ville ha hatt mulighet til. Mange leger og spesialsykepleiere har uttrykt at de foretrekker å være tilknyttet bemanningsbyråer, da det gir bedre mulighet for å få til sammenfall mellom ønsket tid for oppdrag og behov hos oppdragsgivere.
Det er først og fremst sårbarheten for å dekke enkelte legespesialiteter og spesialsykepleiere som er utfordrende, særlig ved fravær av leger i vaktlag eller for å opprettholde en minimumsbemanning av spesialsykepleiere. Dersom et vaktlag for legene ikke holder en minimums bemanning, kan det føre til at viktige vakter må avvikles og at dette kan ramme viktige funksjoner. Det gjelder for både store og små sykehus. Dersom det ikke blir anledning til kortvarig bruk av kompetente helsepersonell-vikarer, vil dette for enkelte fagmiljø kunne ramme pasientbehandlingen, og særlig akuttfunksjoner. Jeg mener dette er forhold som krever en grundig gjennomgang før en beslutning kan tas.
I felles foretaksmøte med de regionale helseforetakene i januar 2016 ba jeg om at vikarbruken bør reduseres der det er mulig, og at helseregionene fortsatt må ha oppmerksomhet på bruken av faste stillinger, heltid og vikarer, og at bemanningen må tilpasses til aktiviteten. De regionale helseforetakene og helseforetakene har de seneste årene arbeidet systematisk med bemanningsplanlegging og tiltak for å redusere bruken av vikarer.