Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1733 (2017-2018)
Innlevert: 04.06.2018
Sendt: 04.06.2018
Besvart: 11.06.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Statens spesialskole for døvblindfødte i Skådalen gir i dag et landsdekkende tilbud på barnehage-, grunnskole- og videregående nivå. Skolen er direkte underlagt Statpeds sentralt. I rapporten fra regjeringens ekspertutvalg om oppgavefordeling, er en av anbefalingene å legge ned Statsped, og overføre Skådalen skole til Oslo kommune med et landsdekkende ansvar.
Hvordan mener statsråden at tilgangen på høyt spesialisert kompetanse for denne gruppen skal ivaretas ved en eventuell overføring til Oslo kommune?

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Først vil jeg kommentere enkelte fakta om Skådalen skole for døvblindfødte, da tilbudet ved skolen har vært i endring de siste tiårene. Skådalen skole for døvblindfødte har tilbud på grunnskole- og videregående nivå og ikke for barn i førskolealder. Det er elever som bor i Oslo og omkringliggende kommuner og fylkeskommuner som har tilbud ved Skådalen skole i dag. Høsten 2018 vil skolen ha 8 elever, de fleste fra Oslo. Det er ikke internat eller annet botilbud ved skolen, og den gir ikke et landsdekkende tilbud.
Elever med medfødt døvblindhet/kombinerte sansetap i andre deler av landet får i hovedsak sitt opplæringstilbud lokalt. I tillegg får noen døvblinde elever sitt opplæringstilbud ved Signo grunn- og videregående skole i Sandefjord kommune. Skolen er en friskole med statlig tilskudd og har botilbud. Samlet sett er det i overkant av 40 elever med døvblindhet/ kombinerte sansetap som får sine opplæringstilbud i grunn- og videregående opplæring lokalt eller ved Signo.
I tilknytning til skoledriften, har Signo et kompetansesenter som omfatter tjenester også for døvblinde. Kompetansesenteret er en del av Nasjonal kompetansetjeneste for døvblinde (NKDB), under Helse- og omsorgsdepartementet. NKDB har fire regionsentre, hvorav Statped har avtale med NKDB i to av sine regioner, region sørøst og region vest. Det fjerde regionsenteret ligger ved Universitetssykehuset i Nord-Norge.
Ekspertutvalget for oppgaver til de nye fylkeskommunene kom med sin rapport med anbefalinger til regjeringen i februar 2018. Regjeringen arbeider med å følge opp de ulike anbefalingene i rapporten og har ikke tatt beslutning om hva som skal følges opp og ikke. Spørsmålet om den videre organiseringen av Statped vil bli fulgt opp i arbeidet med en stortingsmelding om tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage og skole som er planlagt høsten 2019.
Uavhengig av anbefalingene fra ekspertutvalget, har Kunnskapsdepartementet over tid utredet ulike løsninger for videre drift av Skådalen skole for døvblindfødte. Utredningen pågår fortsatt, og det viktigste momentet i denne utredningen er hvordan vi kan sikre at elevene får et like godt eller bedre tilbud, samt at vi skal ta vare på kompetansen og fagmiljøet videre. Fagmiljøet er viktig for at opplæringstilbudet til elevgruppen opprettholdes med god kvalitet fremover.
Som en del av utredningsarbeidet, har departementet dialog med Oslo kommune. I dialogen står ivaretakelse av kompetansen og fagmiljøet sentralt, sammen med hensynet til elevene som i dag går på skolen og deres mulighet til å fortsette skolegangen sammen. Dialogen pågår fortsatt, og det er ikke tatt noen beslutninger verken fra departementets eller kommunens side.
Jeg er opptatt av at vi skal ha en åpen og god dialog med foresatte og ansatte i det videre arbeidet med å sikre elevene et godt tilbud og ta vare på et sterkt fagmiljø. Det er viktig at de får god informasjon om departementets arbeid, og at departementet får viktige innspill fra dem i utredningsarbeidet. Vi har også god dialog med Helse- og omsorgsdepartementet om hvordan vi ivaretar fagkompetansen og –miljøet i Nasjonal Kompetansetjeneste for døvblinde.