Skriftlig spørsmål fra Tuva Moflag (A) til helseministeren

Dokument nr. 15:1736 (2017-2018)
Innlevert: 01.06.2018
Sendt: 04.06.2018
Besvart: 14.06.2018 av helseminister Bent Høie

Tuva Moflag (A)

Spørsmål

Tuva Moflag (A): Hvordan vil helseministeren sikre at eldre som bor i institusjon eller som mottar hjemmesykepleie får oppfylt sine rettigheter om gratis tannbehandling?

Begrunnelse

Dagbladet skriver 26. mai at "Eldre og langtidssyke som har tilsyn av hjemmesykepleie, har også rett på gratis tannbehandling fra den offentlige tannhelsetjenesten. I teorien. I praksis var det bare 23 prosent av denne gruppen på landsbasis som ble undersøkt eller behandlet i 2017, ifølge tall fra SSB."
I tillegg kunne vi i den årlige meldingen om kvalitet og pasientsikkerhet lese at kun 37 % av langtidsbeboere på sykehjem er vurdert av tannhelsepersonell de siste tolv måneder.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Saken i Dagbladet viser hvorfor ansvaret for tannhelsetjenester bør overføres fra fylkeskommunen til kommunene. Ingen andre nordiske land har det slik som i Norge med helsetjenester organisert på 3 forvaltningsnivåer, hvor tannhelsetjenesten er organisert alene på et mellomnivå. Tannhelsetjenesten hører hjemme på samme forvaltningsnivå som andre primærhelsetjenester. Ved å overføre ansvaret til kommunen vil innbyggerne få et mer helhetlig tjenestetilbud. Tannhelsetjenesten vil bli en integrert del av det samlede helsetilbudet i kommunene. Kommunene vil dermed måtte vurdere nødvendig tannhelsehjelp som del av den samlede tilbud til personer som mottar hjemmesykepleie.
Tannhelsetjenesten vil få samme arbeidsgiver som andre kommunale tjenester. Det åpner opp for et bedre og tettere samarbeid med blant annet omsorgstjenesten. Det er viktig for å kunne gi et godt og koordinert tilbud til brukere med omfattende hjelpebehov. En av hovedbegrunnelsene for overføring av ansvar for tannhelsetjenesten til kommunene var derfor at hjemmeboende som mottar hjemmesykepleie og beboere på sykehjem vil bli sikret en mer helhetlig og sammenhengende oppfølging. Stortinget har sluttet seg til regjeringens forslag til lovendringer som er nødvendige for å overføre ansvaret for tannhelsetjenesten fra fylkeskommunene til kommunene. Stortinget har bedt regjeringen legge til rette for en prøveordning som innebærer at kommuner som ønsker det, kan få overta tannhelseansvaret fra 2020.
I mellomtiden må forbedringer skje innenfor dagen ansvarsdeling. Retten til gratis tannhelsehjelp fra fylkeskommunen for grupper av eldre, langtidssyke og uføre i institusjon og hjemmesykepleie er grundig omtalt i Prop. 71 L (2016-2017) Endringer i helselovgivningen (overføring av det offentlige tannhelsetjenesteansvaret, lovfesting av kompetansekrav m.m.). Her framgår det at for å ha rett til vederlagsfri tannhelsehjelp for beboere i sykehjem er det i henhold til vederlagsforskriften et vilkår at pasienten har hatt opphold i institusjon sammenhengende i minst tre måneder. For personer som mottar helsetjenester i hjemmet i form av sykepleie, er retten til tannhelsehjelp knyttet til det faktum at pasienten mottar de aktuelle tjenestene basert på et tildelingsvedtak. Rett til vederlagsfri tannbehandling er avgrenset til personer som mottar hjemmesykepleie minst en gang per uke, og at helsehjelpen i form av sykepleie har vart i sammenhengende minst 3 måneder.
Statistikken som årlig utarbeides av SSB over andelen som mottar hjemmesykepleie og som har fått nødvendig tannhelsehjelp baseres på tall for alle som mottar hjemmesykepleie uavhengig av form eller omfang. Den baserer seg også på samtlige beboere på sykehjem. Det betyr at de som har oppholdt seg på sykehjem i kortere tid enn 3 måneder, de som mottar hjemmesykepleie sjeldnere enn 1 gang per uke, og de som mottar hjemmesykepleie kortere tid enn 3 måneder, inngår i tallgrunnlaget for utregning av andelen som får ivaretatt sine rettigheter. Disse personene har imidlertid ikke rettigheter til gratis tannhelsehjelp fra fylkeskommunen.
Dette betyr at den reelle andelen som har fått oppfylt sine rettigheter kan være høyere enn det som fremkommer av SSB-statistikken. Et annet forhold er at andelen som ble undersøkt eller behandlet i 2017 ikke er uttrykk for andelen som har fått ivaretatt sine rettigheter til nødvendig tannhelsehjelp. For flere som mottar hjemmesykepleie eller som oppholder seg på institusjon vurderer den fylkeskommunale tannklinikken det slik at det ikke er behov for årlig undersøkelse for å avdekke sykdomstilstander mv. Andelen som er "under tilsyn" er i SSB-statistikken 31,4 pst. Den systematiske oppfølgingen som foretas av tannhelsetjenesten er blant annet rettet inn mot opplæring av og bistand til kommunens ansatte i pleie- og omsorgstjenesten, slik at disse på best mulig måte kan hjelpe til med det daglige munnstell. Dette gjøres uavhengig av om beboerne på sykehjem har rettigheter eller ikke. Dette er godt belyst i Meld. St. 15 (2017-2018) Leve hele livet – en kvalitetsreform for eldre. I Boks 7.6 (s. 141-142 i meldingen) er det vist til gode eksempler fra tannhelsetjenesten i Buskerud, Troms og Sogn og Fjordane.
De fleste fylkeskommunene har inngått samarbeidsavtale med kommunene i sitt fylke om ivaretagelsen av tannhelsen til beboere på sykehjem og til hjemmeboende som mottar hjemmesykepleie. Avtalen tar utgangspunkt i partenes ansvar og oppgavefordeling med det formål å sikre brukerne en tilfredsstillende tannhelse. Dette omfatter blant annet systematisk opplæring av personell og regelmessige møter mellom tannhelsetjenesten og kommunen.
Kommunenes særskilte ansvar i denne sammenheng framgår av forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenestene. Av forskriften § 3 går det fram at kommunen skal utarbeide skriftlig nedfelte prosedyrer som søker å sikre at brukere av pleie- og omsorgstjenester får tilfredsstilt grunnleggende behov. I opplistingen av hva dette innebærer inngår nødvendig tannbehandling og ivaretatt munnhygiene. Kommunen skal med andre ord sikre at personer som har rettigheter etter tannhelsetjenesteloven får nødvendig munn- og tannstell, og får oppfylt sin rett til nødvendig tannhelsehjelp fra fylkeskommunen. Kommunen må sikre at den fylkeskommunale tannhelsetjenesten får opplysning om hvem som har rett til nødvendig tannhelsehjelp og hvorvidt de takker ja til denne hjelpen. På den måten gis tjenesten mulighet til å yte den tannhelsehjelpen beboerne har rett til og har behov for.
Jeg vil vurdere nærmere aktuelle tiltak som kan bidra til at alle beboere på sykehjem og alle som er hjemmeboende og som har rett til nødvendig tannhelsehjelp får ivaretatt sine behov. Det er også behov for endringer i rapporteringen av tallmaterialet som skal ligge til grunn for statistikken til SSB. Dette arbeidet er igangsatt.
V har behov for bedre kunnskap om ivaretagelsen av rettighetene til nødvendig tannhelsehjelp for beboere på sykehjem og for hjemmeboende som mottar hjemmesykepleie. Vi har også mangelfull kunnskap om tannhelseforhold, behandlingsbehov og sammenhengen mellom generell sykdom og tannhelse til de samme personer. Vi har under utprøving et standard kodeverk for diagnoser og behandling på tannhelsefeltet i Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT 4). Som del av HUNT 4 gjennomføres det også en større tannhelseundersøkelse i regi av Tannhelsetjenestens kompetansesenter Midt-Norge. Siktemålet er at et godkjent kodeverk innarbeides i tannklinikkenes elektroniske pasientjournal-system. Det gjør det mulig å samle inn standardiserte og sammenlignbare data for diagnoser og behandlinger i Kommunalt pasientregister (KPR) som er under oppbygging. Registeret skal også omfatte tannhelsedata for pasienter som får tannhelsehjelp i den fylkeskommunale tannhelsetjenesten. Jeg ser fram til at vi får dette på plass så snart kodeverket og teknologien er lagt til rette for registrering av data i KPR.

Tilleggsvar 28.06.18:

Jeg viser til mitt svar av 14.6.2018 til Stortinget på spm. nr. 1736 til skriftlig besvarelse. Spørsmålet ble stilt av stortingsrepresentant Tuva Moflag:

"Hvordan vil helseministeren sikre at eldre som bor i institusjon eller som mottar hjemmesykepleie får oppfylt sine rettigheter om gratis tannbehandling?"

I mitt svarbrev skrev jeg at den reelle andelen som har fått oppfylt sine rettigheter kan være høyere enn det som fremkommer av SSB-statistikken. På oppdrag fra HOD har SSB innhentet nærmere IPLOS-data for å finne ut hvor mange personer som mottok hjemmesykepleie i 2017 av en varighet på minst 3 måneder og i et omfang av minst en gang per uke. Dette er det omfanget som tannhelsetjenesteloven stiller vilkår om for å gi rett til vederlagsfrie tannhelsetjenester fra fylkeskommunen. Ifølge SSB omfattet dette 141 032 personer i 2017. Dette er 13 500 færre personer enn det som er angitt i SSBs publiserte KOSTRA-statistikk, som var 154 568 personer.
Dette innebærer at reell andel som var under tilsyn av den fylkeskommunale tannhelsetjenesten, var 34 pst. og ikke 31 pst i 2017. Reell andel undersøkt/behandlet i 2017 var 25 pst. og ikke 23 pst.