Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1738 (2017-2018)
Innlevert: 04.06.2018
Sendt: 04.06.2018
Besvart: 13.06.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Vil statsråden ta initiativ til at reisende med gyldig månedskort hos Ruter kan bruke Flytoget på de strekninger månedskortet gjelder for, eventuelt med et månedlig påslag i prisen som dekker Flytoget?

Begrunnelse

Kollektivtransporten i Osloområdet opplever sterk vekst i antallet reisende, og det planlegges for titalls milliarder i investeringer de nærmeste årene.
I et samfunnsøkonomisk perspektiv og av hensyn til togpassasjerene er det det viktig å utnytte kapasiteten best mulig.
I tillegg til direkteavgangene mellom Oslo S og Gardermoen, kjører Flytoget 3 avganger i timen mellom Drammen og Gardermoen, som stopper ved Asker, Sandvika, Stabekk, Lysaker, Skøyen og Nationaltheatret vest for Oslo S, samt på Lillestrøm øst for Oslo S. Per i dag er Flytoget kun for reisende til og fra Gardermoen, men har store deler av døgnet kapasitet til å ta med flere reisende.
Flytoget er 100 % statlig eid gjennom Nærings- og fiskeridepartementet, og fikk i 2015 endret sin formålsparagraf til at «Selskapets formål er å drive togtrafikk samt investeringer, finansplasseringer og tjenesteyting i tilknytning til dette». Flytoget har en trafikkavtale med Samferdselsdepartementet til 2028 om å frakte passasjerer til flyplassen mellom Drammen og Gardermoen.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Ruter og NSB har et fullt ut integrert takstsamarbeid i Oslo og Akershus. Staten, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune bruker hvert år betydelige beløp for å sikre et godt tilbud til lave priser. Flytoget drives imidlertid uten offentlig støtte. I utgangspunktet er NSB og Flytogets tjenester to tilbudskonsepter med ulik prisprofil og selskapene retter seg mot litt ulike deler av markedet. Samlet sett får de reisende et godt tilbud på strekningen.
Jernbanedirektoratet ønsker å gi kundene gode valgmuligheter og bidra til en enklere reisehverdag. På oppdrag fra Samferdselsdepartementet har Jernbanedirektoratet derfor igangsatt en utredning som ser på helheten i tilbringertjenesten til Oslo lufthavn, hvor også problemstillingen du tar opp vil bli belyst. Utredningen gjennomføres i løpet av 2018.