Skriftlig spørsmål fra Eigil Knutsen (A) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1746 (2017-2018)
Innlevert: 04.06.2018
Sendt: 05.06.2018
Besvart: 13.06.2018 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Eigil Knutsen (A)

Spørsmål

Eigil Knutsen (A): Hvilke lov- eller forskriftsendringer må gjøres for at innaskjærsdykkerne i sin helhet, uavhengig om det dykkes fra båt, lekter eller kai, skal omfattes av den norske arbeidsmiljøloven, herunder at Arbeidstilsynet er tilsynsmyndighet?

Begrunnelse

Som en følge av en svært høy dødsrate innen innaskjærs dykking har Arbeidstilsynet igangsatt en revisjon av regelverket for denne type dykking. Norsk senter for maritim- og dykkemedisin ved Haukeland sykehus har avdekket helseeffekter av innaskjærs dykking som har likhetstrekk med tidligere nordsjødykking. Det er videre avdekket at sjøfartslovgivningen ikke har regler som dekker selve dykkeoperasjonen.
I henhold til felles utredning fra Arbeidstilsynet og Sjøfartsdirektoratet presiseres det at «Utviklingen går i retning av at flere virksomheter innretter seg etter sjøfartsregelverkets bestemmelser. Bruk av sjøfartsregelverkets utvidede rammer for arbeidstid gir et konkurransefortrinn.»
Forvaltningspraksisen er klar i petroleumsvirksomheten. Her er dykkerne omfattet av arbeidsmiljøloven når det dykkes under samtykke for petroleumsvirksomhet til havs, også under forflytning av dykkerfartøy på kontinentalsokkelen. Ut fra rettstilstanden i dag kan det se ut som om innaskjærs dykkere som jobber fra mindre båter med overnattingsmuligheter, og som er med på å drifte båten, er omfattet av sjøfartslovgivningen.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Yrkesdykking er forbundet med betydelig risiko. Arbeids- og sosialdepartementet har derfor bedt Arbeidstilsynet prioritere dette området høyt, gjennom en egen satsing. Som en del av denne satsingen har Arbeidstilsynet blant annet foreslått en rekke endringer i dykkerforskriftene, samt økt tilsynsaktiviteten med yrkesdykking.
Høyesterett har i en dom fra 2007 slått fast at innaskjærs yrkesdykking i utgangspunktet er underlagt arbeidsmiljøloven, og at dette gjelder uavhengig av om dykkingen foregår fra båt eller land. I denne dommen uttalte Høyesterett også at dersom virksomheten skal "…komme inn under sjøfartsbegrepet, må personer som utfører dykkerarbeidet, ha en særskilt tilknytning til skipet, for eksempel tilhøre skipets mannskap." I den senere tid er det kommet noen rettsavgjørelser hvor spørsmålet om hvilket lovregime som gjelder for innaskjærs yrkesdykking er kommet på spissen. Dommene går i begge retninger. Situasjonen i dag er derved at det hersker en viss usikkerhet når det gjelder hvilken lovgivning som gjelder for visse dykkeoperasjoner.
En slik uforutsigbarhet er i seg selv uheldig. Samtidig er det viktig for regjeringen å sikre at all dykking i norske farvann skjer under et tilfredsstillende regelverk og tilsyn, uavhengig av om det er arbeidsmiljøregimet eller sjøfartsregimet som kommer til anvendelse. På felles oppdrag fra Arbeids- og sosialdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet har derfor Arbeidstilsynet og Sjøfartsdirektoratet utredet grensen mellom arbeidsmiljøloven og sjøfartsregelverket på dette området, og kommet med forslag til endringer og klargjøringer. Etatene er i et nytt felles oppdrag fra departementene blitt bedt om følge opp utredningen ved å gjennomføre et regelverksarbeid med utgangspunkt i at sjøfartsregelverket harmoniseres med arbeidsmiljøregelverket for dykking og at skillet mellom regelverksregimene klargjøres i lov. Etatene er således bedt om å utrede konkrete endringsforslag og gjennomføre en alminnelig høring av disse.
Sjøfart er i dag positivt unntatt fra arbeidsmiljøloven. Jeg antar derfor at en endring som skisseres i spørsmålet fordrer at det ved lov fastsettes unntak fra arbeidsmiljølovens sjøfartsunntak for den aktuelle aktiviteten. En slik endring vil formodentlig ha som konsekvens at samme skip vil være underlagt to arbeidsmiljøregelverk og tilsynsregimer samtidig; arbeidsmiljøloven og Arbeidstilsynet for dykkeaktiviteten/dykkerne og sjøfartsregelverket og Sjøfartsdirektoratet for all annen aktivitet om bord. Etter min vurdering synes en slik løsning ikke å være den mest hensiktsmessige.