Skriftlig spørsmål fra Ole André Myhrvold (Sp) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:1752 (2017-2018)
Innlevert: 05.06.2018
Sendt: 06.06.2018
Besvart: 13.06.2018 av olje- og energiminister Terje Søviknes

Ole André Myhrvold (Sp)

Spørsmål

Ole André Myhrvold (Sp): Er statsråden enig i at den foreslåtte endringen i forskrift om kontroll av nettvirksomhet, herunder endringer knyttet til anleggsbidrag, kan være til hinder for etablering av fremtidig kraftkrevende industri og næring, som for eksempel datasentre?

Begrunnelse

NVE gjennomførte med frist 25. mai 2018 høring på forslag til endringer i regelverket om anleggsbidrag der det blant annet foreslås å endre fra «kan» til «skal» i kravet til anleggsbidrag i regionalnettet.
Dagens lovverk tillater anleggsbidrag i regional- og transmisjonsnett kun ved ekstraordinære tilfeller, og lovverket krever ikke-diskriminerende praksis. Loven har til nå blitt praktisert så strengt at ingen kunder har blitt pålagt anleggsbidrag, og utbyggingskostnadene har blitt delt med hele kundebasen i form av nettleie.
De foreslåtte endringene medfører at enhver utbygging helt eller delvis skal dekkes av kunden som utløser nettinvesteringen.
Forslaget til endring har skapt bekymring både blant næringsaktører og distriktskommuner fordi et slikt anleggsbidrag vil kunne hindre utvikling og etablering av ny kraftkrevende næring.
I Tynset kommune er det for eksempel planlagt et nytt datasenter med potensielt 50 nye arbeidsplasser.
Forskriftsendringen har derimot bidratt til å så tvil om denne etableringen, fordi det vil medføre en ekstra kostnad på rundt 25 millioner kroner.
Et annet eksempel finner vi i høringsinnspillet fra Salfjord AS, som peker på at utvikling av et stort landbasert anlegg for oppdrett av laks vil bli betydelig vanskeligere å realisere med en minimum ekstra kostnad på mellom 17-20 millioner kroner dersom forskriften endres som foreslått.

Terje Søviknes (FrP)

Svar

Terje Søviknes: Regjeringen er opptatt av å legge til rette for å videreutvikle og dra nytte av konkurransefortrinnet de fornybare energiressursene og et velutviklet kraftnett gir oss. Dette er med å gjøre Norge til et attraktivt land for kraftintensiv industri og nye næringer med stort kraftbehov, som datasentre. Som det fremgår av regjeringens datasenterstrategi fra tidligere i år, er produksjonsutstyr og -installasjoner fritatt for eiendomsskatt og store datasentre betaler redusert sats i elavgiften. Lav nettleie er også viktig for datasentre, kraftintensiv industri og øvrige nettkunder. Anleggsbidrag er et virkemiddel for å bidra til at nettet utvikles på en effektiv måte slik at nettleien ikke øker mer enn nødvendig.
Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) sendte 26. mars 2018 på høring forslag til endringer i forskrift om kontroll av nettvirksomhet (kontrollforskriften). Forslaget omfattet endringer i bestemmelsene om anleggsbidrag slik at nettselskapene skal kreve anleggsbidrag, også i regional- og transmisjonsnettet. Dette er også omtalt i Meld. St. 25 (2015-2016) om energipolitikken mot 2030.
Formålet med anleggsbidrag er å synliggjøre kostnadene ved en ny tilknytning eller forsterkning, eksempelvis når noen ber om økt kapasitet, jf. Meld. St. 25 (2015-2016). Anleggsbidraget bidrar til at kunden skal kunne vurdere nettilknytning opp mot andre alternativer. Et annet formål med anleggsbidrag er å fordele kostnadene mellom kunden som utløser investeringen og nettselskapets øvrige kunder. Hovedprinsippet er at investeringer i nettet som utløses av en kunde, betales av denne kunden. Den delen av kostnaden som ikke dekkes av anleggsbidrag, må betales av nettselskapets øvrige kunder gjennom høyere nettleie.
Anleggsbidrag for investeringer i såkalt masket nett, som omfatter transmisjonsnettet og store deler av regionalnettet, har hittil ikke vært benyttet. Olje- og energidepartementet er kjent med at NVEs forslag innebærer at reglene for anleggsbidrag, med visse begrensninger, også skal gjelde i masket nett. Investeringer på høyere nettnivå har ofte nyttevirkninger for flere enn aktøren som utløser investeringen, for eksempel gjennom økt forsyningssikkerhet og redusert nettap. NVE har derfor foreslått at kostnadsgrunnlaget for anleggsbidrag i masket nett halveres. Nettkunder under 1 MW skal ikke betale anleggsbidrag i masket nett.
Et evt. krav om anleggsbidrag også på høyere nettnivå, vil bidra til at nettkundene vil stå overfor et prissignal som i større grad reflekterer de faktiske kostnadene ved tilknytning til strømnettet. De får da et bedre grunnlag til å vurdere tilpasninger som kan redusere eller fjerne behovet for nettinvesteringen, eller å knytte seg til et punkt i det eksisterende nettet med bedre kapasitet. Videre vil anleggsbidrag på alle nettnivå redusere dagens insentiv til å knytte ny produksjon eller nytt forbruk direkte til transmisjonsnettet – selv når dette gir løsninger som er mer kostbare for samfunnet enn de ellers ville vært.
Høringsfristen for NVEs forslag var 25. mai 2018. NVE vil nå gå grundig gjennom de innkomne høringsuttalelsene før de vurderer hvordan forslagene til endring av regelverket for anleggsbidrag skal tas videre.