Sverre Myrli (A): Hvorfor spriker forklaringene mellom statsråden og hans eget departement når det gjelder kostnadene knyttet til den såkalte jernbanereformen?
Begrunnelse
I de tre årene siden jernbanereformen ble vedtatt, er det brukt 1 milliard på gjennomføringen av den. Nærmere 300 millioner kroner vil i tillegg bli brukt inneværende år. Statsråden sier til NTB 2. juni at det ikke stemmer at kostnaden på 1,3 milliarder i sin helhet stammer fra konkurranseutsetting av togdrift.
I en epost som Dagsavisen har fått fra Samferdselsdepartementet står det imidlertid:
«SD bekrefter at tallestimatet for påløpte gjennomføringskostnader i jernbanereformen er om lag én milliard 2018-kroner, ved utgangen av 2017.»
Videre:
«De største gjennomføringskostnadene er knyttet til utfisjonering og omstilling i det tidligere NSB-konsernet, samt i forbindelse med avvikling av tidligere Jernbaneverket og opprettelsen av Jernbanedirektoratet og Bane NOR SF.»
Dette kan tyde på at statsråden og departementet ikke deler samme forståelse av de faktiske kostnadene ved jernbanereformen.