Skriftlig spørsmål fra Masud Gharahkhani (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1795 (2017-2018)
Innlevert: 11.06.2018
Sendt: 11.06.2018
Besvart: 15.06.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Masud Gharahkhani (A)

Spørsmål

Masud Gharahkhani (A): Hvordan vil statsråden rydde opp i de vedvarende tekniske feil ved gjennomføring av norskprøvene for voksne innvandrere?

Begrunnelse

Tekniske problemer. Denne uken gikk det galt igjen.
28. mai måtte direktoratet som er ansvarlig for prøven og Kompetanse Norge, stanse alle prøvene som skulle holdes etter gjentatte problemer.
Undertegnede besøkte Nygård skole i Bergen i forrige uke hvor jeg ble kjent med dette problemet. Nygård skole gjennomfører i vår norskprøve for 420 kandidater. 90 av dem fikk prøven avbrutt og må ta det på nytt.
Rektorene ved Voksenopplæringene i de åtte største byene sendte i forrige uke et varselbrev til direktoratet, der de forteller om «svært kritikkverdige forhold». Det er fjerde året prøvene gjennomføres med tekniske problemer.
Jeg viser til denne saken Https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/5Vza2z/Provekaoset-fortsetter-for- 14000-innvandrere
Dette er svært uheldig og jeg deler skolenes bekymring.
Dette bidrar til stor frustrasjon i organisasjon, samtidig som det oppleves som demotiverende for deltakere som har forberedt seg i lang tid til norskprøven.
Jeg forventer at statsråden er kjent med dette og vil forsikre seg om at de tekniske feilene ikke gjentar seg.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Kompetanse Norge er i forskrift om opplæring i norsk og samfunnskunnskap for nyankomne innvandrere gitt ansvaret for å utvikle og vedlikeholde prøver i norsk og samfunnskunnskap (§ 19) og å avvikle prøvene (§ 21). Det er beklagelig at det har vært tekniske problemer med gjennomføringen av den skriftlige delen av norskprøven. Situasjonen er svært uheldig både for kandidatene og prøvestedene.
Kompetanse Norge har arbeidet for å løse problemene. Prøvesystemet ble stabilisert og ny prøvegjennomføring avviklet. Prøvene er grunnlag for opptak til utdanning, til både oppholdstillatelser og til statsborgerskap i Norge og sikkerheten rundt disse prøvene har derfor høy prioritet. Regjeringen har igangsatt et arbeid med en strategi om integreringspolitikken. Formålet er å foreslå en retning og konkrete tiltak for å øke arbeids- og samfunnsdeltakelsen blant innvandrere. I den forbindelse vil jeg også se nærmere på opplæringen i norsk og samfunnskunnskap, herunder kapasitet og kvalitet i prøveavviklingen.