Morten Ørsal Johansen (FrP): Hva vil statsråden foreta seg slik at tvangsmulkten ikke rammer landets småbedrifter urimelig?
Begrunnelse
Interesseorganisasjonen for små – og mellomstore bedrifter, Bedriftsforbundet, har satt i gang en tvangsmulktaksjon der formålet er:
1. Ha differensierte satser i tvangsmulkten slik at små bedrifter gis lavere tvangsmulkt enn store bedrifter. Eksempelvis 250 kr per dag for selskaper med omsetningen under 1 mill. kr og maks opptil 10.000 kr.
2. Gi unntak for krav til utfylling og levering av aksjonærregisteroppgaven hvis det ikke er noen endringer.
3. Ha bedre kommunikasjon og varslingssystemer fra Skatteetaten ved varsel om ilagt tvangsmulkt. Innføring av eksempelvis SMS-varsling og brev til styreleders hjemmeadresse, i tillegg til tiltakene som gjennomføres i dag.
4. At betaling av tvangsmulkt først skal skje etter at en eventuell klage har blitt behandlet. I dag må tvangsmulkten betales selv om selskapet har klaget på vedtaket. Dette binder opp mye av kontantstrømmen og kan føre til at mindre selskaper går konkurs som følge av feilaktig ilagt tvangsmulkt.
5. At det utvises en større grad av skjønn i forbindelse med klagebehandling. Bedriftsforbundets medlemmer opplever det at det utvises for lite skjønn ved klagesaker for å få tvangsmulkten redusert eller frafalt. Det er viktig å minne om hva som er intensjonen med tvangsmulkten. Påløpt tvangsmulkt skal reduseres eller frafalles hvis den slår særlig urimelig ut for selskapet og/eller de som sitter i selskapet styre.
Bakgrunnen for aksjonen er at veldig mange gründere og bedriftseiere opplever at tvangsmulktregimet det siste året har blitt veldig mye strengere og rammer skjevt. Spesielt går det ut over småbedriftene.
Man kan få tvangsmulkt ved manglende innlevering av bl.a. aksjonærregisteroppgaven, skattemeldingen, MVA-meldingen og A-meldingen.
Norge fikk en egen skatteforvaltningslov fra 1. januar 2017. Loven skulle harmonisere og samordne regelverket på tvers av de ulike skatte- og avgiftsartene og gjøre regelverket mer tilgjengelig. De aller fleste var positive til en endring, men det var noen regler næringslivets organisasjoner advarte mot. Spesielt var det nye regler om tvangsmulkt, tilleggsskatt og overtredelsesgebyr. Det innebar at tvangsmulkt kan ilegges i forkant, mens tilleggsskatt og overtredelsesgebyr ilegges i etterkant som en sanksjon mot et lovbrudd.