Skriftlig spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1804 (2017-2018)
Innlevert: 12.06.2018
Sendt: 12.06.2018
Besvart: 19.06.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): Ser kunnskapsministeren behov for at staten også i fremtiden skal ha ansvar for å tilby barn under opplæringspliktig alder og elever i grunn- og videregående skole et tegnspråklig barnehage- og skoletilbud (hel- og deltidsopplæring), og i så fall hvordan vil regjeringen sørge for at alle hørselshemmede barn og elever skal få mulighet til å delta i et tegnspråklig miljø og få opplæring i og på tegnspråk?

Begrunnelse

Trondheim kommune har fra dette skoleåret overtatt ansvaret for heltidselevene ved AC Møller skole for hørselshemmede elever i tråd med en avtale som ble inngått mellom Trondheim kommune og Kunnskapsdepartementet. I avtalen framkommer det også at Trondheim kommune skal ivareta og utvikle kommunens tegnspråkkompetanse og legge til rette for et tegnspråklig grunnskolemiljø i Trondheim. A C Møller skole var den siste gjenværende statlige skolen for hørselshemmede elever og har gitt tilbud om både hel- og deltidsopplæring for barn fra 1.-10.trinn. Det tegnspråklige tilbudet ved A C Møller barnehage henger tett sammen med hel- og deltidsopplæringen på A C Møller skole. A C Møller barnehage, som gir et tegnspråklig tilbud til barn under opplæringspliktig alder, gis i dag av Statped etter avtale med Trondheim kommune. På Statpeds hjemmesider står det at det pr dags dato ikke er snakk om noen nedleggelse av Møller barnehage, men at det samarbeides med Trondheim kommune om å finne en best mulig løsning til det beste for barna. Spørsmålsstiller er gjort kjent med at barn, foreldre og ansatte er bekymret for at A C Møller barnehage legges ned, flyttes eller splittes opp, at overføringen av A C Møller skole til Trondheim kommune svekker det tegnspråkfaglige-miljøet i Statped generelt, og den gjenværende deltidsopplæringen spesielt.
Det kan derfor være betimelig å stille spørsmål ved om staten med dette har mistet viktige virkemiddel for å ivareta et helhetlig og nasjonalt opplæringstilbud for hørselshemmede barn og ungdom, som både har ønske om, og behov for å være en del av et tegnspråklig miljø og få opplæring i og på tegnspråk.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Barn skal ha trygge og gode hverdager i barnehagene, der de får utforske, utfolde og utvikle seg. I barnehageloven og rammeplanen er det gitt nasjonale regler for å bidra til et godt og utviklende barnehagetilbud for alle barn. Det innebærer bl.a. at tilbudet skal tilrettelegges ut fra det enkelte barns behov og utvikling.
Barn under opplæringspliktig alder som har tegnspråk som førstespråk, eller som etter en sakkyndig vurdering har behov for tegnspråkopplæring, har etter barnehageloven § 19 h rett til slik opplæring. Opplæringsloven gir tilsvarende rett til tegnspråkopplæring for elever i grunnskolen. Det er kommunen som skal oppfylle retten til tegnspråkopplæring og skape lokale tegnspråkmiljø for barn bosatt i kommunen. Ungdom i videregående opplæring med behov for tegnspråkopplæring har rett til å velge videregående opplæring i et tegnspråklig miljø, eller rett til å velge å bruke tolk i ordinær videregående skole.
Jeg er opptatt av at tilbudet skal være tilpasset dagens døve og sterkt hørselshemmede barn og unge, slik at disse får god utvikling og læring i et godt læringsmiljø. Derfor har Utdanningsdirektoratet etter oppdrag fra departementet vurdert endringer og mulige tiltak for å styrke tilgangen på tegnspråkopplæring i barnehagen og grunnopplæringen. Kunnskapsdepartementet har mottatt en rekke anbefalinger fra Utdanningsdirektoratet, som vi nå går gjennom og vil følge opp.
Møller barnehage har vært drevet som en heldags barnehage for barn i Trondheim kommune og region Midt-Norge på oppdrag av og finansiert av Trondheim kommune. Barnehagen har vært drevet av Statped siden 2000 da barnehagen ble samlokalisert med AC Møller skole. I 2016 inngikk Kunnskapsdepartementet og Trondheim kommune en avtale om overføring av AC Møller skole fra Statped til kommunen. Overføringen av skolen fant formelt sted 1. juli 2017. Driften av Møller barnehage har vært nært knyttet til driften av AC Møller skole. Når skolen nå er overført, har det vært naturlig å se nærmere på Møller barnehage og hvordan tilbudet kan sikres på best mulig måte i framtiden. Statped har ikke barnehagedrift som en del av det formelle oppdrag og Møller barnehage har vært den eneste barnehagen i Statpeds portefølje på oppdrag fra Trondheim kommune.
Jeg er blitt forsikret av Statped og Trondheim kommune om at barna skal ivaretas på best mulig måte når Trondheim kommune tar over den daglige driften av tilbudet, etter planen 1. januar 2019. Dersom det viser seg at det vil være behov for mer tid, vil dette bli tatt høyde for. Alle barn som har tilbud ved Møller barnehage vil få tilbud i et nytt samlet tilbud. Statped og Trondheim kommune vil samarbeide om gode overgangsordninger. Trondheim kommune jobber for at tilbudet skal forbli i dagens lokaler frem til høsten 2020. I arbeidet med tilrettelegging og bygging av lokaler til et nytt barnehagebygg er det egne involveringsprosesser. Både foreldre og Statped deltar i plangruppe for ny barnehage. Trondheim kommune bygger en ny, ordinær barnehage som står ferdig høsten 2020. Denne barnehagen vil ha to avdelinger tilpasset for tegnspråklige barn. Det pågår for tiden forhandlinger om virksomhetsoverdragelse av Møller barnehage fra Statped til Trondheim kommune.
Det er bygget opp kommunale og interkommunale barnehage- og skoletilbud med tegnspråklig kompetanse flere steder i landet. Målet med dette er at barn i hele landet skal ha et likeverdig tilbud, og kunne gå i barnehage eller skole med barn fra samme område. Statped skal støtte og veilede kommuner og fylkeskommuner i deres arbeid for at de skal kunne tilby gode tegnspråklige tilbud i barnehage og skole. Dette arbeidet er styrket de senere årene. Støtte- og veiledningsarbeidet dreier seg om å øke kunnskapen og heve kompetansen om tegnspråk til personalet i barnehagen og grunnopplæringen, samt PP-tjenesten. Statped har videre ansvar for å utvikle og spre kompetanse på tegnspråk. Statped tilbyr deltidsopplæring i tegnspråk for elever og kurs i tegnspråk, både for søsken, foreldre og lærere.
Jeg mener generelt at statens rolle ikke er å drive skoler og barnehager, og at kommuner og fylkeskommuner gjør det på en bedre måte. Staten har imidlertid en viktig rolle ved å sørge for nødvendig regelverk og bidra til nasjonal koordinering og utvikling. I noen tilfeller kan det være behov for at staten sørger for støtte og kompetanse til kommuner og fylkeskommuner, slik Statped også gjør i dag.
For øvrig vil jeg nevne at regjeringen vil legge frem en stortingsmelding høsten 2019 om tidlig innsats og inkluderende fellesskap som vil se nærmere på støttesystemet rundt barnehagen og skolen, slik at dette kan bli best mulig for å gi alle barn med særskilte behov et godt tilrettelagt tilbud.