Freddy André Øvstegård (SV): Ser kunnskapsministeren behov for at staten også i fremtiden skal ha ansvar for å tilby barn under opplæringspliktig alder og elever i grunn- og videregående skole et tegnspråklig barnehage- og skoletilbud (hel- og deltidsopplæring), og i så fall hvordan vil regjeringen sørge for at alle hørselshemmede barn og elever skal få mulighet til å delta i et tegnspråklig miljø og få opplæring i og på tegnspråk?
Begrunnelse
Trondheim kommune har fra dette skoleåret overtatt ansvaret for heltidselevene ved AC Møller skole for hørselshemmede elever i tråd med en avtale som ble inngått mellom Trondheim kommune og Kunnskapsdepartementet. I avtalen framkommer det også at Trondheim kommune skal ivareta og utvikle kommunens tegnspråkkompetanse og legge til rette for et tegnspråklig grunnskolemiljø i Trondheim. A C Møller skole var den siste gjenværende statlige skolen for hørselshemmede elever og har gitt tilbud om både hel- og deltidsopplæring for barn fra 1.-10.trinn. Det tegnspråklige tilbudet ved A C Møller barnehage henger tett sammen med hel- og deltidsopplæringen på A C Møller skole. A C Møller barnehage, som gir et tegnspråklig tilbud til barn under opplæringspliktig alder, gis i dag av Statped etter avtale med Trondheim kommune. På Statpeds hjemmesider står det at det pr dags dato ikke er snakk om noen nedleggelse av Møller barnehage, men at det samarbeides med Trondheim kommune om å finne en best mulig løsning til det beste for barna. Spørsmålsstiller er gjort kjent med at barn, foreldre og ansatte er bekymret for at A C Møller barnehage legges ned, flyttes eller splittes opp, at overføringen av A C Møller skole til Trondheim kommune svekker det tegnspråkfaglige-miljøet i Statped generelt, og den gjenværende deltidsopplæringen spesielt.
Det kan derfor være betimelig å stille spørsmål ved om staten med dette har mistet viktige virkemiddel for å ivareta et helhetlig og nasjonalt opplæringstilbud for hørselshemmede barn og ungdom, som både har ønske om, og behov for å være en del av et tegnspråklig miljø og få opplæring i og på tegnspråk.